‘Een elektrische Volkswagen minibus, die doet denken aan de legendarische Bulli.’ Dat is misschien wel de beste beschrijving van de nieuwe Volkswagen ID.Buzz. In 2017 kwam Volkswagen er voor het eerst mee, op de autobeurs van Detroit. Na vijf jaar ontwikkelen is het eerste pre-productie model af. Wat kunnen we ervan verwachten?
Elektrisch bestelbusje
Kort samengevat is de Volkswagen ID.Buzz een elektrisch personenbusje, die ook als bestelbusje zal worden aangeboden. Deze gaan waarschijnlijk ID.Buzz People en ID.Buzz Cargo heten. Later zal er ook nog een kleine camper met de naam ID.Buzz California komen. Er zijn dus meer dan genoeg andere toepassingen voor de ID.Buzz te bdenken. Denk bijvoorbeeld aan de bouwvakker die zijn spullen vervoert, maar ook het gezin met kinderen. En ook een gezin met veel kinderen, de Volkswagen ID.Buzz wordt namelijk ook in een 7-persoonsuitvoering op de markt gebracht. Maar ondanks die ruimte is hij lekker compact en wendbaar. De 4,71 m lange ID.Buzz heeft een draaicirkel van ongeveer 11 meter.
Actieradius
De accu’s van de ID.Buzz zijn waarschijnlijk een stuk groter dan je aan de hand van de andere ID-modellen zou verwachten. Die hebben namelijk een accu van maximaal 77 kWh. Maar de ID.Buzz zou ook wel eens een accu met een capaciteit van 111 kWh. Die grotere accu is uiteraard prettig omdat de auto dan ook met een veel grotere actieradius verkrijgbaar zal zijn, al gaat dat natuurlijk ook veel meer kosten. De ID.Buzz met een 111 kWh-accu zal een WLTP-actieradius van zo’n 550 kilometer hebben. Naar verwachting zal dit de actieradius van een achterwielaangedreven versie met een vermogen van 201 pk zijn. Volkswagen komt ook met een variant die vierwielaangedreven is, en 369 pk levert.
Uiteraard kun je de ID.Buzz ook aan de snellader opladen. In de Duitse media rept men over een naadsnelheid van maximaal 135 kWh. Dat zal met de 111 kWh-accu wel het nodige geduld vergen.
Een moderne look
Met het verschijnen van het pre-productiemodel weten we met enige zekerheid hoe de ID.Buzz eruit komt te zien. Daardoor kunnen we vaststellen dat deze auto inderdaad een moderne look zal krijgen. Eerder werd verwacht dat dit bestelbusje veel gelijkenis met de Bulli zou hebben. Hoewel hij er inderdaad diverse kenmerken van heeft, is de retrolook van de uiteindelijke ID.Buzz toch iets bescheidener. De neus zullen Volkswagen-liefhebbers meteen herkennen van de Volkswagen T2.
Maar het eindresultaat is toch een heel modern bestelbusje met een vleugje retro, dat prima aansluit bij het design van de overige auto’s uit de ID-serie. Natuurlijk zien we wel enkele verschillen met de prototypes: de plaatsing van de koplampen is anders, evenals de vormgeving van de bumper, en ook de daklijn wijkt iets af. Op de neus vinden we een lichtlijn die de koplampen met elkaar verbindt. Nieuw is dit niet: de EQ-modellen hebben ook zo’n lichtsignatuur.
Aan de binnenkant van de ID.Buzz zie je aan alles dat het een echte Volkswagen is. Het stuur had ook prima gepast op de Volkswagen ID.3. Natuurlijke vinden we ook het karakteristieke touchscreen op de middenconsole, dat met een grootte tot maximaal 12 inch te verkrijgen is. Achter het stuurwiel ziet de bestuurder hetzelfde instrumentenpaneel als bij de ID.3.
Autonoom rijden
In samenwerking met Argo AI werkt Volkswagen aan een project waarbij de ID.Buzz straks zelfstandig kan rijden. Daarmee wil de fabrikant de opstoppingen in de bebouwde kom verminderen. In combinatie met ‘Ridesharing’ wil men de files aanpakken en de verkeersveiligheid verhogen. Volkswagen stelt zich voor dat de auto camera’s en een reeks sensoren zal gebruiken om de omgeving in kaart te brengen en gevaren te kunnen detecteren. In 2025 moeten de eerste zelfrijdende exemplaren van de Volkswagen ID.Buzz personenbusjes in Hamburg gaan rijden.
Prijs
Officieel komt de Volkswagen ID.Buzz op 9 maart uit. De verkoop ervan zal kort daarna gestart worden. De precieze prijs is nog een beetje een raadsel, maar we kunnen wel een gooi doen. Wanneer we kijken naar de prijzen in Duitsland, kunnen we verwachten dat de Volkswagen ID.Buzz minimaal 55.000 à 60.000 euro zal gaan kosten. Dat is een relatief stevige prijs, maar daar krijg je dan ook een multifunctioneel elektrisch bestelbusje voor terug. Volkswagen verwacht in de tweede helft van dit jaar de eerste exemplaren van dit elektrische bestelbusje te gaan leveren.