Elektrische SUV’s zijn hot. Van Audi tot BMW en Porsche, iedereen stort zich op deze groeiende markt. Maar er is één merk dat een streepje voor heeft als het gaat om avontuur en stoerheid: Jeep. Met de gloednieuwe Jeep Wagoneer S, hun eerste SUV die alleen in een volledig elektrische verkrijgbaar is, lijkt het iconische Amerikaanse automerk klaar te zijn om ook een stukje van de elektrische markt te veroveren met een unieke mix van luxe, prestaties en offroad-capaciteiten.
Meer dan alleen een elektrische Jeep
De Jeep Wagoneer S is niet zomaar een elektrische versie van een bestaand model. Het is een volledig nieuwe auto, ontworpen vanaf de grond af als elektrische SUV. Hij is ook alleen maar in een volledig elektrische uitvoering verkrijgbaar, uniek voor het iconische Amerikaanse merk. En dat merk je aan alles. Het gestroomlijnde design met aerodynamische lijnen is een duidelijke breuk met het design van de hoekige Jeeps van weleer.
Maar laat je niet misleiden, onder die moderne buitenkant schuilt nog steeds het hart van een echte Jeep. Een elektrisch hart, wel te verstaan. Met een krachtige aandrijflijn van twee elektromotoren, goed voor maar liefst zo’n 600 pk en een koppel van 832 Nm, is de Wagoneer S een ware krachtpatser. Met vierwielaandrijving natuurlijk, dat spreekt voor zich. Hij sprint in slechts 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u, sneller dan menig sportwagen. En met een geschatte actieradius van 480 kilometer (EPA, dus best wel realistisch) hoef je niet bang te zijn dat je halverwege je avontuur zonder stroom komt te zitten. En mocht dat nodig zijn dan kun je het 100 kWh accupakket in minder dan 25 minuten weer opladen van 20 tot 80%.
Luxe en hightech in het interieur
Stap binnen in de Wagoneer S en je waant je in een voor Jeep behoorlijk futuristische cockpit. Een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een even groot touchscreen voor het infotainment systeem domineren het dashboard. De passagier heeft zelfs een eigen 10,25-inch scherm om zich mee te vermaken. En voor de klimaatregeling is er nog een extra touchscreen.
Maar Jeep heeft ook duidelijk geïnvesteerd in hoogwaardige materialen en een luxueuze afwerking. Denk aan lederen bekleding, sfeerverlichting en misschien zelfs massagefuncties in de stoelen. Kortom, de Wagoneer S is een plek waar je graag wilt zijn, of je nu door de modder ploegt of over de snelweg zoeft.
De elektrische toekomst van Jeep
De Wagoneer S is slechts het begin van Jeep’s elektrische avontuur. Het merk heeft aangekondigd dat er meer elektrische modellen zullen volgen, waaronder een volledig elektrische Wrangler. Deze modellen zullen gebruikmaken van het geavanceerde STLA Large-platform van Stellantis, dat 800 volt-technologie ondersteunt voor ultrasnel laden. Dat wil trouwens niet zeggen dat men die 800 volt altijd gebruikt. Het systeem van de Wagoneer S werkt nog gewoon op 400 volt.
Met de Wagoneer S lijkt Jeep een gat in de markt te hebben gevonden. Er zijn immers genoeg elektrische SUV’s die zich richten op luxe en comfort, maar weinig die ook de offroad-capaciteiten bieden waar Jeep bekend om staat. En met een prijskaartje dat naar verwachting rond de €80.000 begint, zou de Wagoneer S wel eens een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor de nog altijd niet-elektrische Range Rover.
Jeep Wagoneer S eerst in de VS, dan Europa
De nieuwe, elektrische Jeep Wagoneer S zal het eerst in de VS worden gelanceerd. Dat zal volgend jaar gebeuren. Een jaar later zijn de meeste Europese landen (ook Nederland) aan de beurt.