De Chinese startup XEV is een fundraising campagne begonnen op Kickstarter.com om de elektrische YoYo microcar te kunnen bouwen. Een opvallend aspect aan de YoYo is het feit dat de belangrijkste onderdelen van de EV uit een 3D-printer komen rollen. Ook de prijs is opvallend (laag): net geen 6000 euro.
Uit de 3D-printer
De XEV YoYoYo is dan ook maar een klein autootje, van slechts 2,5 meter lang, 1,5 meter breed en bijna 1,6 meter hoog. Hij heeft (uiteraard) maar twee zitplaatsen en valt in de L7 voertuigcategorie. We noemen dit soort autootje ook wel een ‘LEV’ (Licht Electric Vehicle). Het ontwerp van de microwagen is redelijk minimalistisch. Het bestaat uit slechts 57 afzonderlijke elementen. Een groot deel daarvan zal straks uit de 3D-printer rollen. Alleen het chassis, de ramen, banden en aandrijflijn worden op een andere wijze vervaardigd. Om een indruk te geven van hoe snel (of langzaam) dat gaat: het printen van de bumper duurt ongeveer vier uur, voor het dak heeft een 3D-printer ongeveer vijf uur nodig, het printen van een deur duurt acht uur. Dankzij dat 3D-printen is maatwerk geen enkel probleem. XEV wil diverse componenten in verschillende uitvoeringen aan gaan bieden.
Veiligheidsnormen
Ondanks al die geprinte onderdelen zal de YoYo voldoen aan de huidige Europese veiligheidsnormen. Hij krijgt bijvoorbeeld ABS, een bestuurdersairbag, een rolbeveiliging en verstijvingen aan de voor- en achterkant alsmede de deuren.
Achteraf wijzigen en vervangen
Die geprinte panelen voor de carrosserie hebben een leuke bijkomstigheid. Hier is het namelijk mogelijk om in de toekomst een scala aan nieuwe onderdelen aan te bieden. Daardoor zal het mogelijk zijn om het uiterlijk van de auto te veranderen, allerlei extra’s aan te brengen of beschadigde onderdelen te vervangen.
Prestaties
Zo’n klein autootje is niet bepaald een snelheidsmonster. Hij krijgt een 7,5 kW elektromotor waarmee hij een snelheid van 70 km/uur bereikt. Met het 9,2 kWh accupakket haalt de Yoyo een actieradius van maximaal 150 kilometer afleggen volgens het UDDS (Urban Dynamometer Driving Schedule). Prima prestaties voor in de stedelijke gebieden maar buiten de bebouwde kom heb je natuurlijk niet veel te zoeken.
Accu laden én omwisselen
De accu kan niet alleen worden opgeladen vanuit een stopcontact. Je kunt hem met behulp van het gepatenteerde Battery Swapping System ook makkelijk vervangen. Als er van deze optionele service gebruik wordt gemaakt, wordt het XEV Technical Center automatisch geïnformeerd als de accu leeg raakt.
Goedkoper voor eerste klanten
De XEV YoYo kost voor de eerste investeerders zal 5999 euro. De serieproductie is gepland voor augustus 2020. Daarna zal de prijs stijgen tot 7.995 euro. Dat is natuurlijk nog steeds een heel aantrekkelijk bedrag voor een compacte elektrische stadsauto.