Elektrische auto’s zijn in rap tempo bezig de gevestigde orde binnen de automobielindustrie op zijn kop te zetten. Waar Europese autofabrikanten lange tijd op hun lauweren rustten, schieten Chinese merken met geavanceerde elektrische auto’s als paddenstoelen uit de grond. Xpeng is een goed voorbeeld van die nieuwe generatie ambitieuze merken en hun nieuwste model, de G6, staat klaar om de Europese markt te veroveren.
Nu ook een betaalbaar volumemodel
Xpeng bracht eerst een paar duurdere modellen op de markt. Daarmee valt weliswaar geen groot volume om te zetten maar deze zijn natuurlijk wel goed om de reputatie van een nieuw merk te vestigen. Nu vervolgt Xpeng deze strategie door ook een iets betaalbaarder model aan te gaan bieden, waarmee het Chinese merk waarschijnlijk wél grote aantallen aan de man zal kunnen brengen.
De Xpeng G6 richt zich op een van de meest felbegevochten segmenten, namelijk de markt voor cross-over SUV’s in het middensegment. Met zijn strakke lijnen, moderne design en een behoorlijk genereus ruimte-aanbod, neemt de Xpeng G6 het op tegen populaire modellen als de Tesla Model Y, Skoda Enyaq en Hyundai Ioniq 5. Het succes van deze elektrische SUV moet voortkomen uit de combinatie van geavanceerde technologie, een overvloed aan standaarduitrusting én een scherpe prijs. Xpeng heeft nog geen prijzen voor de Europese markt bekendgemaakt maar in China zou hij een heel stuk goedkoper moeten zijn dan de tot nu toe toonaangevende Tesla Model Y.
Hoogwaardige technologie
De Xpeng G6 is uitgerust met een moderne 800 volt elektrische architectuur. Deze technologie zorgt ervoor dat de accu aan de DC-snellader razendsnel kan worden opladen. Dat kan met een maximale snelheid van 280 kW en dat maakt deze auto uiteraard heel geschikt langere autoritten. De laadtijd van 10% naar 80% aan een 280 kW snellader is minder dan 20 minuten. Het normale opladen aan de openbare laadpunten, de laadpaal thuis of op de zaak of waar dan ook gaat met de gebruikelijke 11 kW.
Prestaties naar keuze
De G6 beschikt standaard over achterwielaandrijving maar tegen meerprijs is hij ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Ook voor wat betreft de aandrijving is er keus: de Standard Range RWD is uitgerust met een 66 kWh LFP-accu, goed voor een actieradius van 435 kilometer (WLTP). Wie behoefte hebt aan meer rijbereik kan opteren voor de 87,5 kWh NCM-accu. De RWD Long Range heeft daarmee een actieradius tot maar liefst 570 kilometer. Sportievelingen kunnen kiezen voor de AWD Performance-versie. Deze heeft ook een 87,5 kWh accu maar is iets minder efficiënt, zodat de WLTP-actieradius van die uitvoering 550 kilometer bedraagt. Maar daar staat wel veel meer vermogen tegenover. Dankzij het systeemvermogen van 350 kW (476 pk) kan deze in slechts 4 seconden naar de 100 kilometer per uur sprinten.
Ruimte en luxe in overvloed
Dankzij een ruim interieur biedt de G6 zowel voor- als achterin alle ruimte die men zich maar kan wensen. Met standaard aanwezige voorzieningen als 20 inch wielen, een immens panoramadak, volledig verstelbare en verwarmbare stoelen, stoelventilatie voorin en zelfs een ingebouwd geluidssysteem van 960 watt, kom zelfs de meest veeleisende gebruiker onderweg niets tekort. Xpeng heeft er bovendien voor gezorgd dat de G6 ook in de winter comfortabel en zuinig kunt rijden, want zelfs een warmtepomp behoort tot de standaarduitrusting.
Xpeng G6 | Tesla Model Y | Skoda Enyaq | |
Lengte | 4,75 meter | 4,75 meter | 4,64 meter |
Breedte | 1,89 meter | 1,92 meter | 1,89 meter |
Hoogte | 1,67 meter | 1,62 meter | 1,64 meter |
Wielbasis | 2,89 meter | 2,89 meter | 3,00 meter |
Bagageruimte | 571 liter | 854 liter | 585 liter |
Vanaf volgende maand te bestellen
Vanaf mei is het mogelijk om een Xpeng G6 bestellen, en de levering staat gepland voor de zomer. De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar aan de hand van de berichten uit China verwachten we dat deze waarschijnlijk (aanzienlijk) lager zullen zijn dan soortgelijke EV’s op de markt.