Wie dacht dat het nu wel gedaan was met de Chinese nieuwkomers, komt bedrogen uit. We kunnen de komende jaren nog een aantal nieuwe Chinese automerken op de Europese markt verwachten. Zoasl Great Wall Motors, dat aankondigde dat het bij ons binnenkort de merken Ora en Wey gaat lanceren. Iets was nog wat onzeker was, is de komst van Zeekr.
Is er ruimte voor nog zo’n merk in dit segment?
Dit ‘premium automerk’ komt uit de stal van Geely. En Geely heeft in Europa ook al de merken Volvo, Polestar en Lynk & Co in de portefeuille. Dan kun je je afvragen of je met nóg een merk in dat segment niet van kannibalisatie kunt spreken. Daar zullen ze bij Geely ongetwijfeld ook over hebben nagedacht. Kennelijk was de conclusie dat er in Europa voldoende kansen zijn voor een merk als Zeekr, zodat men nu officieel bevestigde dat Zeekr inderdaad naar Europa komt.
SEA-platform
Qua design en techniek zal de Zeekr 001 absoluut kansen hebben. Hij staat op het moderne SEA-platform van Geely, dat geschikt is voor laadspanningen van 800 volt. Dat maakt hoge laadsnelheden – tot wel 300 kW – aan de DC-snellader mogelijk.
Actieradius ruim 500 kilometer
Bovendien heeft hij moderne “Cell-to-pack” accu’s van CATL die een relatief grote actieradius mogelijk moeten maken. Die actieradius bedraagt volgens de behoorlijk optimistische Chinese CLTC-normen maximaal zo’n 1.000 kilometer. Dat is weliswaar met een accupakket dat nog niet verkrijgbaar is. Maar met het 100 kWh-accupakket bedraagt de CLTC-actieradius altijd nog zo’n 700 kilometer. Dat betekent dat we een heel verdienstelijke WLTP-actieradius van ruim 500 kilometer mogen verwachten. Wie met minder genoegen wil nemen: er is ook een 86 kWh-accupakket.
Ook qua design is de Zeekr 001 aansprekend genoeg naar onze begrippen. Bij het maken van het ontwerp – dit was eigenlijk voor de Lynk & Co bedoeld – had men immers al een intrede op de Europese markt al in het achterhoofd. Toen heette het ontwerp overigens nog de Lynk Zero Concept.
De prestaties van de 4,97 meter lange en 1,56 meter hoge cross-over – hoewel je het ook een shooting brake kunt noemen – zijn ook zondermeer prima te noemen. Hij beschikt over twee elektromotoren – en dus ook vierwielaandrijving – met een gezamenlijk vermogen van 400 kW en een maximum koppel van 700 Nm. Daarmee kan de Zeekr 001 in 3,8 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 200 kilometer per uur. Er komt overigens ook een uitvoering met één motor en achterwielaandrijving. Deze heeft 200 kW vermogen en 384 Nm koppel, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 6,9 seconden. Dit goedkopere model ontbeert overigens de luchtvering waar de tweemotorige versie standaard mee is uitgerust.
Zeekr 001 volgend jaar al in Europa
Waar je bij veel andere Chinese merken best lang op het vervullen van de belofte en de aangekondigde/bestelde auto moet wachten, is het de verwachting dat de Zeekr 001 al op vrij korte termijn in Europa leverbaar zal zijn. De serieproductie van de Zeekr 001 draait namelijk al volop. Aangezien er het afgelopen jaar al bijna 40.000 eenheden van de Zeekr 001 zijn geproduceerd, zou je mogen verwachten dat de eventuele kinderziektes er nu ook wel uit zijn. Men verwacht er dit jaar nog eens 30.000 eenheden van te produceren. Persbureau Reuters meldde dat we de Zeekr 001 volgend jaar in Europa mogen verwachten.
Nog minstens vijf Zeekr-modellen
Tijdens de aankondiging dat de Zeekr 001 naar Europa komt, vertelde men dat dit niet het enige model van dit Chinese merk zal zijn. We mogen in totaal zes à zeven modellen van Zeekr in Europa verwachten, waaronder de recentelijk aangekondigde minibus Zeekr 001. Dat is een behoorlijk futuristisch model dat we hier minder kansen toedichten. Maar zeg nooit nooit. Geely steekt zijn ambities overigens niet onder stoelen en banken. Men heeft zich voorgenomen om tegen 2025 wereldwijd zo’n 650.000 eenheden van de verschillende Zeekr-modellen te verkopen, waarvan er minstens 100.000 geëxporteerd zullen worden.