Elektrische auto’s hebben een duur imago worden ze worden ondertussen steeds goedkoper. Vanuit Rusland hebben we een paar maanden geleden al iets over de Zetta, de Zero Emission Terra Transport Asset, vernomen. Toen leek het erop dat die niet naar Europa zou komen. De Russische Minister van Industrie Denis Mantoerov heeft aan het persbureau TASS verteld dat er nu een aangepaste versie van de Zetta, genaamd Zetta City Module 1, wordt gemaakt die wél naar Europa zal komen. Deze zal ongeveer 6400 euro gaan kosten. Daarmee is de Zetta nog goedkoper dan bijvoorbeeld de Chinese Ora 1 (ca € 7500) en de Renault K-ZE (ca € 11.000).
Rusland en elektrische auto’s
Op zich is het opmerkelijk dat men ook in Rusland elektrische auto’s ontwikkelt en bouwt. De afstanden zijn er immers enorm en er is ook nog geen enkele sprake van een laadinfrastructuur. Elektrische auto’s zijn er daarom ook zeer schaars. De Zetta’s zijn overigens niet de eerste elektrische auto’s uit Rusland. Eind 19e eeuw bouwde de Russische uitvinder Hippolyte Romanov al een elektrische auto en later ook nog een elektrische bus. Ook lanceerde hij een plan om die elektrische bussen voor het openbaar vervoer in Sint-Petersburg in te zetten. Dat plan is helaas nooit uitgevoerd.
Zetta City Module 1
De Zetta waar we een paar maanden geleden van hoorden, was een ultracompact vierpersoons autootje. De Zetta City Module 1 is net zo compact maar is geschikt voor slechts twee personen. Op een lengte van ongeveer drie meter en iets breder dan anderhalve meter kun je ook niet veel ruimte voor vier personen verwachten. De Zetta CM1 is een auto in het formaat dat wij hier ook wel LEV noemen, een Light Electric Vehicle. De Zetta City Module 1 wordt al in het eerste kwartaal van 2020 in productie genomen.
Vier naafmotoren
De eerdere Zetta had inductie-elektrische motoren, de nieuwere versie krijgt wielnaafaandrijving met a-synchrone motoren. Tijdens proeven is gebleken dat die aandrijving toch beter bestand is tegen slechte weg- en weersomstandigheden. Denis Schurovsky, CEO van Zetta, legt uit: “De zomer- en winterproeven hebben ons laten zien dat asynchrone motoren bestand zijn tegen de dynamische belasting van de weg. Ze zijn bestand tegen chemicaliën, stof, water, enz. Alle wielen zijn aangesloten op een centraal managementsysteem dat elektrische ABS en ESP combineert met een hoge terugwinbaarheid van de energie.”
Skateboard-platform
Bovendien maken die naafmotoren een zogenaamd ‘skateboard’-platform mogelijk. Daarop kun je bijna iedere willekeurige carrosserievorm bouwen zodat je er alle kanten mee op kunt. Op de website van Zetta zijn ook afbeeldingen van mogelijke varianten, zoals compacte bestelwagens en vrachtautootjes, afgebeeld. Zetta is op die manier niet alleen de merknaam, maar ook de naam van het platform en het concept daaromheen.
Actieradius: 200 kilometer
De Zetta City Module 1 krijgt vier naafmotoren die ieder een maximumvermogen van 18,1 kW en een koppel van 232 Nm hebben. Voorts wordt de Zetta CM1 voorzien van een accupakket van 10 kWh. Hiermee moet de 3,04 meter lange en 1,60 meter brede en ook 1,60 meter hoge elektrische auto een afstand van ongeveer 200 kilometer kunnen rijden. Snelladen is er niet bij. Wel is er voor de Zetta een eigen accumanagementsysteem ontwikkeld waarmee de auto via een 230 volt-aansluiting in vier uur kan worden opgeladen.
Onderstaand een korte video van de vierpersoons-versie van de Zetta. De foto’s zijn overigens ook nog van de vierpersoons versie.