Als we het over beroemde filmauto’s hebben, dan staat de Aston Martin van James Bond met een grote voorsprong op de eerste plaats. Maar de film Back to the Future draait weer helemaal rond de DeLorean DMC-12, die sportwagen met die roestvrijstalen carrosserie. Daardoor kunnen we ook voor de DeLorean DMC-12 het predicaat ‘iconisch’ hanteren. Helaas was het merk DeLorean al een paar jaar failliet voordat de film uitkwam, zodat DeLorean niet van die grote bekendheid kon profiteren.
Meerdere DeLorean modellen
Amerikaanse investeerders willen het merk DeLorean nu opnieuw op de markt brengen. Er waren de afgelopen decennia al eerder pogingen gedaan maar deze poging lijkt een stuk serieuzer en kansrijker. Er wordt behoorlijk wat geld in het ‘nieuwe’ merk gestoken. Als eerste wil men een elektrische Grand Tourer (GT) uitbrengen, de Alpha5. Daarna moeten nog meer modellen volgen, waaronder een sedan, een coupé en een SUV. Opvallend is dat deze niet allemaal elektrisch zullen zijn. De coupé krijgt waarschijnlijk een V8-motor en de SUV zal worden voorzien van brandstofcellen. Nogal een allegaartje dus, iets wat niet altijd even positief voor het imago uitpakt. De tijd zal het leren.
Onthulling op Pebble Beach
De officiële onthulling van de DeLorean Alpha5 zal pas op 18 augustus plaats vinden, op het beroemde Pebble Beach Concours d’Elegance. Maar men heeft op de website nu al een groot aantal beelden vrijgegeven, en ook wat over de specificaties vermeld. Gelukkig heeft men besloten om een geheel nieuw design voor de nieuwe DeLorean laten maken. Men heeft het Italiaanse Italdesign in de arm genomen. Dit designhuis heeft ook een eigen autofabriek voor speciale oplages in kleine aantallen. Het zou dus kunnen dat DeLorean hiervan gebruik gaat maken om de Alpha5 te produceren, iets wat in de planning staat voor 2024. De DeLorean Alpha5 zal in een gelimiteerde oplage van 88 stuks worden geproduceerd. Het getal 88 refereert ook aan de snelheid die de DMC-12 in Back to the Future moest halen om in de tijd te kunnen reizen. De eerste eenheden van de DeLorean Alpha5 betreffen een special Launch Edition, met een matrode lak en zwarte accenten.
Ontwerp van Italdesign
Het ontwerp van de Alpha5 wijkt behoorlijk af van de oude DeLorean DMC-12. Omdat men toch een beetje mee wil liften met de bekendheid van die auto, zijn er ook een aantal overeenkomsten. Ten eerste heeft ook de Alpha5 vleugeldeuren. Omdat deze auto ook een achterbank heeft – het moet een 2+2 worden – zijn deze bovendien behoorlijk groot. Ook de achterlichten en de achterruit van de Alpha5 doen een beetje denken aan de iconische auto uit Back to the Future. Het is, getuige de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23, een behoorlijk aerodynamisch ontwerp. Dat zal positieve gevolgen hebben voor de efficiëntie en actieradius.
De prestaties zijn nog een schatting. Op de website van DeLorean staat dat de Alpha5 een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/u heeft, in ongeveer 3 seconden naar 100 km/u kan accelereren en een accupakket met een capaciteit van minimaal 100 kWh krijgt. Daarmee moet een (doorgaans behoorlijk realistische) EPA-actieradius van 300 mijl (bijna 500 kilometer) mogelijk zijn. DeLorean schijnt overigens nog krachtigere modellen in de planning te hebben. De Alpha5 is dus heel veel sneller dan de oude DMC-12, die qua prestaties absoluut geen potten kon breken.
Lang en breed
De DeLorean Alpha5 is behoorlijk groot. Natuurlijk is het zo dat personenauto’s steeds groter worden maar de Alpha5 is flink aan de maat voor een 2+2 GT. Hij is nét geen vijf meter lang en zelfs iets breder dan twee meter. Dat betekent dat je bij wegwerkzaamheden op de Duitse Autobahn in een aantal gevallen niet eens op de linkerbaan mag blijven rijden. Daar geldt vaak een maximale breedte van twee meter. Voor de volledigheid: de DeLorean Alpha5 is 4.995 mm lang, 2.044 mm breed en 1.370 mm hoog. De wielbasis is met 2.300 mm behoorlijk groot, zodat er behoorlijk wat interieurruimte zal zijn.
Minimalistisch interieur
De forse achterkant doet zoals gezegd een beetje aan de oude DMC-12 denken. Dat is bij de voorzijde niet het geval. Hier zien we een vrij grote grille in het onderste deel van de bumper en slanke, horizontale led-koplampen. Zoals je van een moderne, elektrische sportauto kunt verwachten is het interieur minimalistisch uitgevoerd. Achter het stuurwiel, dat qua design aan dat van de DMC-12 doet denken, zien we een vrij groot digitaal instrumentenpaneel. Daarnaast is er ook een centraal touchscreen dat het dashboard en de middenconsole met elkaar verbindt.