Als het aan een denktank ligt, dan wordt in het Britse koninkrijk al eerder afscheid genomen van benzine en diesel. Volgens de denkers moet de overheid al in 2030 een verbond op nieuwe auto’s op brandstof invoeren. nu staat dat gepland voor het jaar 2040. Dit maakt de kans op het halen van klimaatdoelen flink groter.
Verbod
Het afschaffen van brandstof staat in veel landen op de rol voor de komende jaren. Het ene land is daar sneller in dan het andere land. Daarbij is het ook zo dat bijvoorbeeld steden en bestuurlijke gebieden zelf mogen kiezen voor een versnelde invoering. Veel gebieden kiezen er dan ook voor om sneller aan de slag te gaan. De Britse landen en steden blijven hier wat in achter, aldus de denktank.
Leiderschap
De denktank voert nog een tweede reden aan om brandstof in nieuwe auto’s te weren. Door meer nadruk op elektrisch rijden te leggen, kan Engeland een leidende positie innemen. In het afgelopen jaar was Duitsland bijvoorbeeld voor het eerst een grotere afnemer dan Engeland als het gaat om EV’s. Door het verbod naar voren te halen kan het koninkrijk er weer voor zorgen dat het weer voorop gaat lopen in het elektrisch rijden. Fabrikanten worden zo gedwongen om meer aandacht hierop te vestigen. Daarbij moeten ook de voordelen voor de export worden meegewogen.
Fabrieken
Volgens de denktank hoeft het niet heel moeilijk te zijn om brandstof door elektriciteit te vervangen. Een substantieel deel van de elektrische auto’s komt hier immers al vandaan. Zo heeft Nissan een grote EV-fabriek staan in Sunderland. BMW gaat zijn elektrische Mini in Oxford produceren. Het opvallende is echter wel dat juist een Brits merk, Jaguar, zijn I-Pace niet in Engeland produceert. Dit moet in de toekomst voorkomen worden, aldus de experts die zich erover gebogen hebben. Een versneld verbod zou de oplossing zijn.