Vandaag geeft Denza de productierijpe X aan de wereld getoond. Het merk Denza is ontstaan uit een samenwerking tussen het Chinese BYD en het Duitse Daimler. Onder de naam Denza zet de joint-venture enkele elektrische auto’s op de Chinese markt. Al eerder lanceerde het merk de gelijknamige Denza sedan. Het is nu de beurt aan de stoere X.
Concept X
Halverwege dit jaar mochten wij voor het eerst kennismaken met de Concept X. Toen de wereld zijn eerste blik mocht werpen op dit studiemodel was er helaas nog weinig bekend. Wel was het duidelijk dat het model een 7-persoons SUV zou worden. De Concept X toont goed aan hoe de samenwerking tussen BYD en Daimler in elkaar steekt. Naar alle waarschijnlijkheid is BYD volledig verantwoordelijk voor de elektrische aandrijving. Daimler neemt het ontwerp van de auto voor haar rekening. Dit laatste wordt nogmaals benadrukt door het embleem „Styled by Mercedes-Benz“ wat wij destijds terug konden vinden op de Concept X.
Denza X
Ondanks enkele kleine aanpassingen aan de buitenzijde heeft de Denza X vrijwel elk onderdeel van de Concept X overgenomen. Al eerder werd gesproken over een tweetal verschillende aandrijflijnen. Bij dit plan is men gebleven. Zo is de X beschikbaar als volledig elektrische SUV en als plug-in hybride.
De EV-variant van deze Denza X kan volgens de NEDC-cyclus ruim 500 kilometer afleggen op volle accu’s. De auto krijgt de beschikking over een 245 pk sterke elektromotor die enkel de vooras zal aandrijven. Er zal overigens ook nog een krachtigere versie beschikbaar komen bij deze aandrijflijn. Hiervoor wordt nog een extra 150 pk sterke elektromotor toegevoegd. De plug-in hybride krijgt de beschikking over een 2-liter benzinemotor.
Auto Guangzhou
Om de auto in levende lijven te kunnen zien moeten wij nog even geduld hebben. De Denza X zal zijn debuut maken op de autobeurs Auto Guangzhou. Veelal gebruiken Chinese autofabrikanten deze beurs om hun nieuwste auto’s te lanceren en conceptmodellen te tonen. De beurs valt dit jaar gelijktijdig met de Los Angeles Auto Show op 22 november. Wij moeten dus nog ruim een maand wachten op deze beurs om zo een inkijk te krijgen in het interieur. Als Daimler hier ook voor verantwoordelijk is zal dit wel goed zitten.