Kia heeft gisteravond de langverwachte EV9 onthuld, de eerste grote elektrische SUV van de Koreaanse autofabrikant. Het exterieur van de productieversie van de Kia EV9 lijkt nauwelijks af te wijken van de eerdere conceptversie, met een hoekig en futuristisch ontwerp dat de robuuste aard van de SUV benadrukt.
Exterieur nagenoeg gelijk aan studiemodel
Het front van de EV9 toont de nieuwste ontwikkeling van Kia’s “Tiger Face” met subtiele, verticale koplampen en slanke dagrijlichten die horizontaal boven de voorste spatborden lopen. De achterkant van de auto heeft een verticale lijn en een kenmerkende lichtsignatuur bestaande uit drie lijnen, waarbij de onderste lijn een knik heeft.
Het exterieur van de EV9 toont een coherente structuur met een krachtige SUV-identiteit en buitengewone aerodynamische efficiëntie, hoewel het ontwerp in aerodynamisch opzicht vrij ongunstig lijkt te zijn. De productieversie van de Kia EV9 beschikt over conventionele buitenspiegels, maar waarschijnlijk zullen er optionele camera’s beschikbaar zijn als vervanging.
Interieur wijkt duidelijk af
Het interieur van de EV9 verschilt aanzienlijk van de eerder getoonde conceptversie. Zo heeft het twee liggende 12,3-inch displays die naast elkaar zijn geplaatst als blikvangers op het dashboard. Het ontwerp van het dashboard lijkt verder veel overeenkomsten te vertonen met dat van andere modellen op basis van het Electric Global Modular Platform (E-GMP) van Hyundai, Kia en Genesis. De EV9 heeft drie zitrijen, vergelijkbaar met het studiemodel, met vier neerklapbare achterstoelen. Met de draaibare stoelen op de tweede zitrij kun je de EV9 ook gebruiken als vergaderruimte.
Paar specificaties Kia EV9 uitgelekt
Het Amerikaanse “Car and Driver” heeft een intern document van Kia ingezien over een klantonderzoek, waaruit blijkt dat de EV9 in de VS verkrijgbaar zal zijn in vijf uitrustingsniveaus. Deze variëren van een achterwielaangedreven versie met 150 kW (203 pk) tot een vierwielaangedreven versie met 300 kW (406 pk). Er zou ook een topmodel (GT?) met maximaal 600 pk mogelijk zijn. De kleinste accu zou goed zijn voor een bereik van 345 kilometer (volgens EPA?). Met de grotere accu zou de Kia EV9 tot wel 477 kilometer ver kunnen komen.
Onthulling Kia EV9 eind deze maand, dit jaar ook in productie?
Kia heeft nog geen informatie vrijgegeven over de prijzen en beschikbaarheid van de EV9. Het lijkt er echter op dat de EV9 later dit jaar in productie zal gaan. De echte onthulling vindt op 28 maart plaats.