Ook de camperindustrie is zich aan het voorbereiden op een elektrische toekomst. Vooral de toonaangevende Duitse caravan- en camperproducent Dethleffs is behoorlijk actief op dit gebied. Op de afgelopen edities van de Caravan Salon, dé beurs op het gebied van recreatievoertuigen, presenteerde Dethleffs al eens eerder elektrisch aangedreven campers én caravans. Dat waren tot nu toe studiemodellen. Op de Caravan Salon 2019, die afgelopen vrijdag van start ging, presenteerde Dethleffs de Globevan e.Hybrid. Een plug-in hybride camper die daadwerkelijk in productie zal worden genomen.
Buscamper met hefdak
Het betreft een zogenaamde buscamper. Daarbij wordt een verlengde bestelbus voorzien van een verhoogd dak en/of hefdak alsmede een camperinrichting. In dit geval heeft Dethleffs gekozen voor een hefdak. Dat is vanwege de minder goede isolatie – de zijkanten van het uitgeklapte deel zijn van tentdoek – minder gunstig om in de winter te kamperen. Als je de camper ook voor dagelijks vervoer wilt gebruiken is zo’n hefdak wél handig. De bestelbus is nu namelijk amper twee meter hoog zodat hij ook in de meeste parkeergarages past.
Indeling
De 5 meter lange en 2 meter camper heeft vier goedgekeurde zitplaatsen. Er zijn ook vier slaapplaatsen. Twee daarvan bevinden zich in het hefdak. Verder kun je ook de achterbank ombouwen tot tweepersoonsbed. Zoals gebruikelijk bij de meeste campers zijn de voorstoelen draaibaar uitgevoerd en vormen ze dan samen met een tafeltje en de achterbank een gezellige zitgroep. Het keukentje is compact uitgevoerd en heeft een tweepits kookplaatje en kleine koelkast.
Hybride aandrijflijn
De Ford Transit Custom, het basisvoertuig dat Dethleffs voor de camper gebruikt, is door Ford al voorzien van een plug-in hybride aandrijving. De daadwerkelijke aandrijving gebeurt door de elektromotor. Deze heeft een vermogen van 126 pk en heeft in volledig elektrische modus een actieradius van 50 kilometer. Om de actieradius te vergroten kun je de accu uiteraard aansluiten aan het stopcontact of snellader. Onderweg is het echter handiger om de ingebouwde Range Extender te gebruiken. Door het gebruik van de Range Extender, waarvoor Ford een 1,0 liter Ecoboost-benzinemotor gebruikt, kan de totale actieradius, uitgaande van een volle accu en tank, ongeveer 500 kilometer bedragen. Een afstand die voor de meeste camperaars meer dan voldoende is.
Opladen met normale lader of snellader
Het opladen van de accu aan de snellader gaat helaas niet zo snel als we van moderne elektrische auto’s gewend zijn. De laadtijd bedraagt dan ongeveer 3 uur, amper sneller dan het opladen aan de lader thuis of op de camping of camperplaats. Dan duurt het opladen namelijk ongeveer 5,5 uur. Vanwege de langere laadtijd zal de gebruiker de Range Extender waarschijnlijk aanzienlijk vaker gaan gebruiken dan een snellader.
Niet goedkoop
Wie denkt dat zo’n campertje goedkoop is, kan beter even verder kijken. In Duitsland kost hij ongeveer 75.000 euro. In Nederland komt daar de BPM nog bij. Het voordeel van een camperkenteken is wel een lagere verzekeringspremie én het kwarttarief voor de wegenbelasting. De exacte leverdatum is nog niet bekend.