De elektrische auto begint langzaam geaccepteerd te worden. Een groot nadeel van deze EV is wanneer je er een caravan achter wilt hangen. De zware caravan heeft direct invloed op de actieradius waardoor meerdere lange tussenstops noodzakelijk zijn om bij te laden. Als het aan Dethleffs ligt behoort dit binnen drie jaar tot de verleden tijd.
e-Home Coco
Het conceptmodel waar het om draait is de e-Home Coco. Zoals de naam het al doet vermoeden is dit een elektrisch aangedreven caravan. Nog steeds is het noodzakelijk om een voertuig voor de caravan te hangen, maar de e-Home Coco is voorzien van een eigen aandrijving en dito accupakket.
De elektrisch aangedreven caravan beschikt over een accupakket van 40 kWh welke vakkundig in de bodem is verwerkt. Op elk wiel is een elektromotor gemonteerd die maximaal 122 pk kunnen leveren. Het voordeel van het gebruik van twee elektromotoren is dat deze ook direct als ‘mover’ kunnen dienen wanneer je op de plek van bestemming bent. Je kunt de e-Home Coco dan vakkundig met de smartphone op de juiste plaats manoeuvreren.
Direct voordeel
Doordat de e-Home Coco zelf ‘meerijdt’ wordt het trekkende voertuig direct ontzien. Volgens Dethleffs heeft dit tot gevolg dat een zware caravan van 1.800 kilo dan nog maar 100 kilo weegt. Wanneer je er een EV voor hangt zal dit dus direct positieve gevolgen hebben voor de actieradius van de combinatie.
Men gaat met deze e-Home Coco nog wel even een stapje verder. Er zijn een 750-tal datapunten verwerkt in de caravan. Zo kan de caravan direct zelf reageren wanneer er geremd wordt. De elektromotoren zullen daarop reageren en ook zelf vertragen. Volgens de fabrikant zorgt deze zelfdenkende caravan ook voor een betere wegligging en stabiliteit.
Praktijktest
Het conceptmodel heeft afgelopen week een succesvolle trip achter de rug. Hiervoor werd de Audi E-tron ingezet als trekkend voertuig. De reis werd ingezet in het Zuid-Duitse plaatsje Isny im Allgäu richting het Italiaanse Gardameer. De reis was ongeveer 400 kilometer lang.
Zonder te laden was er in de E-tron nog 19% acculading over, terwijl in de e-Home Coco nog 21% acculading beschikbaar was. Dethleffs zelf is erg te spreken over deze eerste echte test. Men benadrukt nog wel dat alles in de kinderschoenen staat, maar de resultaten zijn bemoedigend. Het is de bedoeling dat de eerste productie over ongeveer drie jaar van start kan gaan.