De Duitse postdienst Deutsche Post gaat het transport van post en pakjes nog meer elektrificeren. Eerder werden al aparte divisies opgericht voor kleine diensten, nu worden ook de grotere voertuigen op korte termijn volledig elektrisch. Het bedrijf wil onder meer volledig elektrische Ford Transit busjes gaan inzetten voor de bezorging.
van 0 naar 2.500
De ombouw van de Ford Transits zal worden gedaan door Deutsche Post zelf. Daarvoor zet het de tak Streetscooter in. Dit is dezelfde afdeling van het bedrijf die eerder al een klein volledig elektrisch busje met een bereik van 120 kilometer ontwikkelde. Dit busje, dat de naam Work draagt, wordt al langer ingezet. Binnen een jaar wil Deutsche Post nu 2.500 zelfontwikkelde elektrische Transits op de weg hebben. De busjes zullen vooral in steden worden ingezet.
Voorloper
Deutsche Post wil graag een voorloper zijn op het gebied van elektrisch rijden in Duitsland. Om die reden zette het eerder al in op de Work. Uiteindelijk wil het bedrijf straks volledig CO2-neutraal zijn postbezorging kunnen doen. Daarvoor is echter nog flink wat meer ontwikkeling dan de huidige vloot aan Work-busjes en de aankomende vloot aan Transit-busjes nodig. Naast de komst van de Transits werd ook aangekondigd dat het aantal Work-busjes van 2.500 nu naar 20.000 over enkele jaren zal gaan. Daarmee kan al het vervoer in steden elektrisch worden verzorgd door Deutsche Post.
Ford
Ford heeft de afgelopen maanden laten weten zelf ook veel aandacht aan de ontwikkeling van elektrische voertuigen te schenken. De Amerikaanse fabrikant is verschillende modellen in een volledig elektrische variant aan het ontwikkelen. Deze moeten dan een plek krijgen naast de varianten die beschikken over de traditionele verbrandingsmotor. In hoeverre Ford en Deutsche Post/Streetscooter gaan samenwerken aan de ontwikkeling van de Transit-busjes is niet bekendgemaakt. Streetscooter wil het grootste model Transit, die met opbouw, gaan gebruiken om elektrisch te laten rijden.