Voor de vijfde keer op rij zijn de awards voor de ‘EV van het jaar’ uitgereikt. De verkiezing alsmede het daarvoor benodigde onderzoek is een initiatief van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) en wordt mede georganiseerd door Autoweek, het AD, Leaseplan en Eneco eMobility.
De verkiezing
Voor de verkiezing EV van het jaar 2023 zijn de kanshebbers verdeeld in drie categorieën: de beste elektrische auto in het middensegment (A/B), in het hoge segment (C/D) en in het topsegment (E/F).
De organisatie van de verkiezing gaat er prat op dat men voor de beoordeling van de elektrische auto’s gebruik gemaakt wordt van objectieve criteria. Hierbij moeten we denken aan de verkoopaantallen, laadsnelheid, actieradius en het gebruiksgemak. Ook de leaseprijs – het gaat hier om de beoordeling voor zakelijk gebruik – telt mee.
De juryleden bepalen zowel de beoordelingscriteria als de daarbij behorende wegingsfactoren, die samen in een puntenaantal resulteren. De jury bestaat uit Martin Huisman (VZR), Damiaan Hage (AutoWeek), Niek Schenk (AD), Maartje van Tongeren (LeasePlan Nederland) en Bart Fick (Eneco eMobility).
De winnaars
De overall winnaar van dit jaar is de auto die ook in het E/F-segment het beste scoorde. Dat is de Mercedes-Benz EQE geworden, welke dus is uitgeroepen tot de EV van het jaar 2023. In het A/B-segment ging de winst naar de Peugeot e-208 terwijl de Kia EV6 heeft met de winst in het C/D-segment aan de haal ging.
Onderstaand de top 3 per segment, je kunt de criteria en scores eventueel nalezen in deze PDF.
Middensegment (A/B)
- Peugeot e-208
- Opel Corsa-e
- Fiat 500e
Hierbij werd de Peugeot e-208 in haar klasse het meest verkocht. De kleine Peugeot scoort ook goed qua leaseprijs en laadsnelheid, zodat deze tot EV van het jaar 2023 in dit segment werd uitgeroepen. Opvallend is dat de top 3 in dit segment wordt beheerst door automerken van Stellantis.
Hoge segment (C/D)
- Kia EV6
- Tesla Model Y
- Volvo XC40 Recharge
Hier zijn de toppers afkomstig uit Korea, de VS en Zweden. Net als vorig jaar ging de winst naar de Kia EV6. Deze onderscheidt zich qua laadsnelheid, rijeigenschappen en gebruiksgemak.
Top segment (E/F)
- Mercedes-Benz EQE
- Mercedes-Benz EQS
- Audi e-tron
Dat de kanshebbers voor de EV van het jaar 2023 in het topsegment allemaal uit Duitsland afkomstig zijn, is geen verrassing. Hier ging de winst naar de Mercedes EQE. Deze scoorde onder anderen vanwege de actieradius, de gunstige leaseprijs en zijn goede rijeigenschappen.
NIO ET7 is de ‘Belofte van 2023’
Er is dit jaar ook een nieuwe award. Met de “Belofte van 2023” wil men aandacht schenken aan auto’s die nog maar net op de markt zijn of binnenkort op de markt komen.
De jury geeft hiermee erkenning aan een model dat nog niet goed op feitelijke gegevens kan beoordelen. Dit jaar heeft men de Nio ET7 uitgeroepen tot de Belofte van 2023. Het innovatieve ‘battery swap’ concept van Nio, waarbij de accu binnen een paar minuten kan worden omgeruild voor een volle was hierbij van grote invloed. Ook maakte de Nio ET7 een goede eerste indruk op het gebied van rijeigenschappen en technologie.