Nog een paar weken en hij gaat weer van start: de IAA Frankfurt, een van de belangrijkste tentoonstellingen voor personenauto’s. Deze vindt alleen plaats in de even jaren. In de oneven jaren is het de beurt aan de gelijknamige bedrijfswagententoonstelling in Hannover. Dit jaar wordt de IAA gehouden van 12 tot en met 22 september. De eerste twee dagen is de beurs alleen toegankelijk voor zakelijke bezoekers. Ook dit jaar is er weer heel wat moois te bewonderen. De IAA is de afgelopen jaren wat minder belangrijk geworden maar het is nog steeds dé beurs voor de Duitse automobielindustrie. Onderstaand een selectie van de elektrische auto’s, studiemodellen, conceptmodellen en prototypes die we op de IAA 2019 kunnen verwachten.
Audi AI:TRAIL quattro
De Duitse autofabrikant laat op de IAA 2019 een conceptstudie zien van de elektrische terreinwagen van de toekomst. De Audi AI:Trail quattro maakt hiermee een kwartet compleet. Audi, het merk met de vier ringen, presenteert in dit kader namelijk een viertal denkbeeldige auto’s. Uiteraard zijn ook de andere drie studiemodellen op in Frankfurt te bewonderen.
AIWAYS U5
Een van de Chinese merken die de Europese merkt wil betreden is Aiways. De elektrisch aangedreven SUV Aiways U5 heeft een actieradius van ongeveer 460 kilometer en zal zeer concurrerend geprijsd zijn. Twee exemplaren van de Aiways U5 zijn al sinds juli onderweg naar Frankfurt. Zij rijden langs de traditionele Zijderoute, een tocht van meer dan 14.000 kilometer. De Chinese startup heeft gepland zo’n 300.000 eenheden per jaar te produceren. Waarschijnlijk zal de daadwerkelijke marktintroductie van de U5 komend voorjaar plaatsvinden.
Byton M-Byte
Iets eerder kunnen we de Byton M-Byte verwachten. Er is van deze auto nog maar heel weinig bekend. Tot dusver zijn er vooral beelden van het interieur vrijgegeven zodat we benieuwd zijn hoe de auto er uit zal zien. Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn met het conceptmodel dat in Milaan werd getoond. De Europese marktintroductie van de Byton M-Byte zal naar verwachting plaatsvinden in het derde kwartaal van 2020.
Cupra E-Concept
Het merk Cupra wordt gebruikt voor de sportievere modellen van Seat. Dit Spaanse merk heeft aangekondigd dat het op de IAA 2019 haar visie op de automobielen van de toekomst zal presenteren. Deze is uiteraard geheel elektrisch. De Cupra E-Concept, een combinatie tussen een vierdeurs coupé en een SUV, is een volledig elektrische auto die volgens Seat voldoet aan alle verwachtingen en eisen van de auto van morgen. Bovendien combineert hij uitstekende prestaties met een buitengewoon design.
Honda e
Deze compacte stadsauto moet voor Honda een nieuw tijdperk inluiden. Het Japanse merk heeft zich voorgenomen om vanaf 2025 alleen nog maar elektrische en hybride auto’s in het programma te hebben. De Honda e is het eerste model van de nieuwe generatie elektrische voertuigen van Honda. Hij kenmerkt zich door het eigenzinnige retro-design, heeft een actieradius van 200 kilometer en kan aan de snellader in een half uur weer met 80% worden bijgeladen.
Hyundai Konzept 『45』
Dit studiemodel moet de toekomstige designlijn van de Koreaanse autofabrikant illustreren. Volgens Hyundai is het studiemodel ontworpen volgens de designtaal „Sensuous Sportiness.“ Het element „Sensuous“ staat voor de emotie die de klanten door het bezit en rijden van de auto hebben en „Sportiness“ voor het toepassen van die emotie in innovatieve mobiliteitsoplossingen.
Mercedes-Benz EQV
De Mercedes V-klasse is in Nederland niet zo populair. Dat is in Duitsland wel anders. Omdat de meeste concurrenten nog geen “volwassen” elektrische personenbus hebben zou Mercedes met de elektrische EQV wel eens een beslissende voorsprong kunnen gaan nemen.
MINI Cooper SE
Helaas wordt de elektrische Mini niet in Nederland maar in Engeland gebouwd. Maar we zullen hem hier ongetwijfeld nog heel veel gaan zien. De marktinvoering is gepland voor eind dit jaar en het aantal pre-orders voor de Mini E is overweldigend.
Opel Corsa-e
De nieuwe Corsa, waarvan de elektrische versie als eerste te bestellen is, moet de nieuwe “volksauto” van Opel worden. Een compacte maar evengoed ruime en dynamische elektrische auto in een populaire prijsklasse. Opel verwacht veel van dit model, en wij ook.
Opel Corsa-e Rallye
Opel wil nog een stapje verder gaan met de Corsa en wil hiermee ook een serieuze poging doen om de rallysport te elektrificeren. De Opel Corsa-e Rally moet vanaf volgend jaar worden ingezet in de ADAC Opel e-Rally Cup, de eerste merkgebonden rally voor elektrische auto’s.
Polestar 2
De Polestar moet het Zweedse elektrische zustermerk van Volvo worden. Deze elektrische SUV met een actieradius van 500 kilometer en puike prestaties zou wel eens een stevige concurrent voor de kleinere modellen (3 en Y) van Tesla kunnen gaan worden. Hij zal naar verwachting begin volgend jaar van de band rollen in het Chinese Luqiao.
Porsche Taycan
De Taycan wordt de eerste elektrische sportwagen van Porsche en zal naar verwachting een van de grote blikvangers van de IAA 2019 worden. De Porsche Taycan heeft, zoals de afgelopen tijd al in het nieuws is geweest, zijn prestaties en kwaliteiten tijdens diverse proefritten bewezen. Hij komt eind dit jaar op de markt zodat het straks aan het publiek is om te oordelen of deze elektrische Porsche echt zo goed is.
Seat Mii electric
De nieuwe Seat Mii electric is een zustervoertuig van de VW e-Up und dem Skoda Citigo-e iV. Deze worden alle drie op hetzelfde platform gebouwd. De Seat Mii electric is interessant omdat dit de eerste elektrisch Seat zal zijn die we op de wegen kunnen zien. Nog interessanter is misschien de Seat el-Born maar die komt wat later op de markt.
Tesla Model 3
De Tesla Model 3 is misschien wel de bekendste elektrische auto ter wereld. Veel nieuws valt hier dus niet over te vertellen. Het is wel de eerste keer dat de productieversie van Tesla Model 3, waarvan er al meer dan 150.000 van zijn gebouwd, op de IAA staat. Gezien de grote schare fans zal ook dit een van de grote publiekstrekkers van de beurs zijn.
VW ID.3
De VW ID.3 moet net zo belangrijk voor Volkswagen worden als de Kever en de Golf. In feite is de ID.3 ook bedoeld als opvolger van de VW Golf en zo succesvol worden dat VW het dieselschandaal definitief achter zich kan laten. De ID.3 wordt gebouwd op het nieuwe MEB-platform van Volkswagen en komt rond de jaarwisseling op de markt. Wie nog een pre-order wil plaatsen heeft pech, het voor Nederland toegewezen aantal pre-orders is al vergeven.