De zustermerken Hyundai en Kia hebben een aantal jaren geleden afscheid genomen van hun bescheidenheid. Hun nieuwe strategie en modellen hebben hun, getuige de verkoopsuccessen in Europa, geen windeieren gelegd en beide Koreaanse merken dagen de gevestigde orde behoorlijk uit. Kia, een merk dat bekend staat om zijn innovatieve en stijlvolle auto’s, doet nu nog veel meer met de gloednieuwe EV3. Deze compacte elektrische SUV is niet alleen een lust voor het oog, maar zou ook wel eens een behoorlijk verkoopsucces kunnen worden bij de betaalbare elektrische SUV’s.
Opposites United: bekende designfilosofie nog beter doorgevoerd
De Kia EV3 is geen doorsnee elektrische SUV. Het design is gebaseerd op Kia’s “Opposites United” filosofie, die zich kenmerkt door een gedurfde combinatie van strakke lijnen, scherpe hoeken en vloeiende vormen. Het is de ontwerpers van Kia gelukt om het ontwerp nog harmonieuzer dan de grotere EV6 en EV9 te maken. De EV3 heeft een moderne en futuristische uitstraling, met opvallende LED-koplampen en -achterlichten. Maar het is niet alleen uiterlijk vertoon: de aerodynamische vormgeving draagt bij aan een verbeterde efficiëntie en een grotere actieradius.
Het interieur van de EV3 is al even indrukwekkend. De ruime cabine biedt voldoende been- en hoofdruimte voor zowel bestuurder als passagiers, zelfs op de achterbank. Het dashboard is minimalistisch en strak, met twee grote touchscreens, waarvan een voor het infotainmentsysteem dat alle belangrijke functies binnen handbereik brengt. Duurzame materialen en een doordachte ergonomie maken het interieur niet alleen mooi, maar ook functioneel.
Twee accupakketten voor verschillende behoeften
De Kia EV3 is gebouwd op het geavanceerde E-GMP-platform, dat speciaal is ontworpen voor elektrische auto’s. Dit platform biedt niet alleen een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt, maar maakt ook gebruik van een 800V-architectuur. Dit laatste zou kunnen betekenen dat de EV3 zeer snel kan worden opgeladen bij snellaadstations, waardoor lange ritten een stuk aangenamer worden. Jammer genoeg is dat niet het geval, Kia geeft op dat het opladen van 10 tot 80% nog altijd 31 minuten duurt.
Kia biedt de EV3 aan met twee accupakket-opties: een standaard 58 kWh en een 81 kWh Long Range variant. De actieradius van het 58 kWh accupakket wordt geschat op 400 kilometer, terwijl Kia voor het grotere Long Range accupakket een WLTP-actieradius van maar liefst 600 kilometer opgeeft. Met deze cijfers kan de EV3 zich meten met de concurrentie en legt hij ook het vuur aan de schenen van verschillende andere compacte SUV’s, zelfs die in een hoger prijssegment. Zelfs met het kleinste accupakket biedt de EV3 meer dan voldoende bereik voor dagelijks gebruik, terwijl de grotere accu langere ritten mogelijk maakt.
Beide varianten van de Kia EV3 hebben een 150 kW elektromotor en voorwielaandrijving. De standaard variant doet 7,5 seconden over de sprint naar 100 km/u, de iets zwaardere Long Range heeft daar 7,7 seconden voor nodig. De topsnelheid is in beide gevallen 170 km/u.
Technologie voor veiligheid en gemak
De Kia EV3 is niet alleen een elektrische auto, maar ook een technologisch hoogstandje. Naast het geavanceerde infotainmentsysteem is de auto uitgerust met de nieuwe Kia AI Assistant, Vehicle-to-Load (V2L) laadfunctionaliteit, een digitale sleutel via smartphone of smartwatch, een indrukwekkend Harman Kardon audiosysteem alsmede een breed scala aan rijhulpsystemen (ADAS), zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en noodremassistentie.
Betaalbaar en bereikbaar voor iedereen?
Een van de meest opvallende aspecten van de Kia EV3 zal de verwachte prijs zijn. Daar moeten we helaas nog naar raden. Hier en daar wordt gesproken over een vanafprijs van iets meer dan €30.000. Daarmee zou de Kia EV3 absoluut een gamechanger worden in het segment van betaalbare elektrische auto’s en maakt Kia elektrische mobiliteit daadwerkelijk toegankelijk voor een breder publiek. Hoewel de EV3 de perfecte auto lijkt om deze ambitie waar te maken, zullen we af moeten wachten wat de toekomst ons gaat brengen.