De aankomende Mercedes EQS is een elektrische auto waar vrijwel de gehele wereld op zit te wachten. In aanloop naar de lancering van deze luxe sedan hebben de Duitsers nog een sterk staaltje ontwikkeling aan de wereld getoond. De EQS zal in ieder geval de primeur krijgen voor het nieuwe MBUX Hyperscreen. In alle opzichten is dit een compleet vernieuwd systeem en Mercedes ligt deze graag op voorhand even toe.
Immens scherm
Je kan het natuurlijk al uit de naam halen, maar het scherm is immens. Met een breedte van 141 centimeter bezet het scherm vrijwel de gehele breedte van het dashboard. Het is duidelijk dat het MBUX Hyperscreen uit meerdere schermen is opgebouwd die uiteindelijk naadloos in elkaar overvloeien. Dankzij de geïntegreerde sfeerverlichting lijkt het alsof het enorme scherm in het dashboard zweeft.
Het MBUX Hyperscreen is gelukkig ook onderhoudsvriendelijk. Dankzij een krasvast aluminiumsilicaat met twee coatings is het totale oppervlak van het scherm volledig krasvast volgens Mercedes-Benz.
Ultramoderne MBUX Hyperscreen
Zoals je mag verwachten van de Duitsers komt het MBUX Hyperscreen met alle ultramoderne toeters en bellen. Zo wordt het scherm geleverd als een aanraakgevoelig oled-scherm met haptische feedback. In vergelijking met de huidige S-Klasse heeft het ontwerp van alle klokken ook nog wat wijzigingen ondergaan. Hierdoor oogt alles weer een stuk frisser en moderner.
Dankzij het vernieuwde scherm zullen bepaalde zaken wat meer in het oog springen. Zaken zoals navigatie, telefonie en radio zullen voortaan altijd in het gezichtsveld zitten. Hierdoor hoef je niet eindeloos meer te schakelen en kun je makkelijker het overzicht bewaren, aldus Mercedes.
Aan de bijrijder is ook gedacht. Deze passagier kan ook zijn eigen instellingen maken. Extra handig zijn de verschillende profielen die gemaakt kunnen worden per passagier. Hierdoor kunnen alle juiste instellingen direct opgeroepen worden en hoeft er dus niet eindeloos met knoppen gespeeld te worden. Wanneer er geen passagier aanwezig is zal dit deel van het scherm veranderen in een soort sterrenhemel.
Magic Modules
Binnen het MBUX Hyperscreen is er meer ruimte gemaakt voor kunstmatige intelligentie. De EQS leert feitelijk van de bestuurder kan hierop bepaalde instellingen aanbevelen om aan te passen. De bestuurder kan deze ‘vernieuwde’ instellingen zelf nog accepteren of weigeren.
Deze zogenoemde Magic Modules lijken in de breedste zin van het woord te zijn. Zo kan het MBUX Hyperscreen onder meer herkennen als je een bepaalde persoon op een bepaald tijdstip vaak belt. De EQS kan jou in de toekomst hier aan herinneren. Deze suggesties gaan nog een stuk verder. Wanneer je het onderstel van de EQS verhoogt, bijvoorbeeld bij een steile inrit van een parkeergarage, suggereert de auto dat bij een eventuele volgende keer op die GPS-positie opnieuw.
Volgens Mercedes gaat het leerproces bij deze Magic Modules net zo vlot als bij een smartphone. In dat opzicht is de auto dus snel gewend aan de gebruiker en wordt het een onvergetelijke ervaring. Het is wel duidelijk dat men op dat gebied een stuk verder is gegaan. De auto lijkt nu ook de kleinste details te kunnen oppikken dankzij het vernieuwde scherm.
Mercedes EQS
Het MBUX Hyperscreen zal als primeur ingezet worden op de Mercedes EQS. Het is helaas geen standaard onderdeel van de auto. Dit type scherm zul je dus ergens op de optielijst tegenkomen. Verwacht niet dat het een goedkope optie zal zijn als je al kijkt naar het immense scherm. Het is ook duidelijk dat dit ‘slimme scherm’ ook wat dagelijkse zaken van je kan overnemen om de autorit een stuk aangenamer te maken.
Het MUX Hyperscreen zal na zijn debuut in de EQS ook zijn weg vervolgen naar andere modellen binnen de EQ-reeks. Na deze integratie zijn alle overige modellen van Mercedes aan de beurt.