De verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ wordt jaarlijks georganiseerd door de Vereniging Zakelijk Rijders (VZR), in samenwerking met Eneco eMobility, LeasePlan en AutoWeek. De eerdere edities van deze verkiezing kenden slechts één winnaar. Maar inmiddels is het aanbod van elektrische auto’s behoorlijk gegroeid. Daarom besloot de jury dat het eerlijker zou zijn om de elektrische auto’s in te delen in drie categorieën. En zo kwam het dat deze verkiezing dit jaar drie winnaars telt: in het midden segment was de Volkswagen ID.3 de winnaar terwijl de winst in het hoge segment naar de Tesla Model 3 ging. In het top segment wist de Audi e-tron de meeste punten in de wacht te slepen.
Beoordeling
Alle deelnemende auto’s zijn beoordeeld op een groot aantal criteria. Dit jaar werd er gekeken naar de actieradius, laadsnelheid, beschikbaarheid, verkoopaantallen, trekgewicht, prijs, gebruiksgemak, rijeigenschappen en leasetarief. De jury beoordeelde elektrische auto’s van maar liefst 23 automerken. In totaal betrof het 32 modellen in 52 verschillende uitvoeringen. Deze werden dus op negen criteria beoordeeld, een hele klus. Vervolgens heeft de jury de criteria een weging gegeven. Daaruit kwam een aantal punten, waarbij de Volkswagen ID.3 de meeste punten in de wacht sleepte. Als er dit jaar geen drie categorieën zouden zijn, zou dit dus de enige winnaar zijn.
De jury bestaat dit jaar uit overigens Martin Huisman (VZR), Damiaan Hage (AutoWeek), Bart Fick (Eneco eMobility) en Maartje van Tongeren (LeasePlan).
Volkswagen ID.3
Hij is pas sinds september op de markt, de Volkswagen ID.3. Maar evengoed wist Volkswagen maar liefst 11.000 eenheden van deze nieuweling te verkopen. De VW ID.3 scoorde qua rijeigenschappen scoren een acht. In combinatie met een bereik van 424 kilometer behaalde de VW ID.3 247 punten. De nummer twee en drie in deze categorie waren de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208.
Tesla Model 3
Vorig jaar won de Tesla Model 3 deze titel als enige. Ook nu is de Model 3 nog heel erg populair en haalde hij 240 punten. De kleinste Tesla combineert een indrukwekkende actieradius met de hoogste laadsnelheid. Ook de rijeigenschappen worden gewaardeerd, met maar liefst een negen. In deze categorie behaalde de Volkswagen ID.4 de tweede plaats, gevolgd door de Hyundai Kona Electric.
Audi e-tron
De Audi e-tron, ook een oude bekende, behaalde 205 punten in deze verkiezing. Deze elektrische Audi zit in het top segment en scoorde op punten voor het uitstekende rijbereik, het hoge trekgewicht en de goede verkoopaantallen. Daarmee werd de elektrische Audi de onbetwiste winnaar in het top segment. De tweede en derde plaats gingen naar een Tesla, namelijk de Model X en Model S.