Bij de personenwagens bracht Tesla een revolutie teweeg met zijn elektrische en vooral heel efficiënte modellen. In november 2017 kondigde Tesla CEO Elon Musk aan dat Tesla ook een elektrische vrachtwagen op de markt zou brengen. We zijn inmiddels 5 jaar later en nu is Tesla eindelijk zo ver dat de productie van de Semi kan worden opgestart. Tot die tijd had Tesla de handen vol aan het ontwikkelen en produceren van personenauto’s.
Tesla start productie Semi nog dit jaar
Onlangs meldde Musk op Twitter dat de productie van de Tesla Semi nog eind dit jaar zal starten. Wanneer we de eerste leveringen in Europa kunnen verwachten, is nog even afwachten. Op dit moment heeft Tesla het reserveringsformulier voor de Semi van de website gehaald. De productie zit gezien het hoge aantal reserveringen en toezeggingen waarschijnlijk ook vol. Ook de prijzen zijn niet meer zichtbaar. Eerst stonden er prijsindicaties, waarbij prijzen van 150.000 dollar voor de standaard versie en 180.000 dollar voor de Long Range versie werden genoemd. Maar tegelijkertijd maakte Tesla ook meer specificaties bekend.
Voordeliger in gebruik
De Semi is een elektrische vrachtwagen die traditionele vrachtwagens met dieselmotor op alle fronten (actieradius, economie, operationele kosten en prestaties) moet overtroeven. Volgens Tesla kan men met de Semi de eerste drie jaar naar verwachting tot wel 200.000 dollar besparen op de energiekosten (elektriciteit vs. diesel):
“Opladen met elektriciteit is ongeveer 2,5 keer goedkoper per mijl dan tanken met diesel. Exploitanten kunnen een geschatte brandstofbesparing tot 200.000 dollar zien binnen de eerste drie jaar van hun eigendom. Met diagnose op afstand, draadloze software-updates en minder bewegende onderdelen om te onderhouden, zullen bestuurders minder tijd in servicecentra doorbrengen en meer tijd op de weg.”
Die 200.000 dollar baseert Tesla op de gemiddelde dieselprijzen in Californië tussen februari 2022 en juli 2022 en ‘typische elektriciteitstarieven’. Nu zijn de prijzen van elektriciteit in California redelijk vergelijkbaar met die in Nederland terwijl de prijs van diesel hier veel hoger ligt. In Nederland zou het rijden met een Tesla Semi dus nóg voordeliger moeten zijn.
Aerodynamisch
Ook qua uiterlijk moet hij ze de loef afsteken. De Tesla Semi heeft wat je noemt een futuristisch uiterlijk. Het aerodynamische front kenmerkt zich door een groot, doorlopend voorraam, dat vloeiend doorloopt in de zijramen. Er zijn geen buitenspiegels, wat in aerodynamisch opzicht uiteraard de nodige voordelen biedt .
De spiegels zijn vervangen door camera’s en beeldschermen. Het front is glad en gesloten omdat de elektrische Semi, in tegenstelling tot dieseltrucks, geen groot radiatorrooster nodig heeft. Een kleine luchtinlaat voor de koeling van de accu volstaat.
Verder heeft de Tesla Semi standaard een 6×4 opstelling. Dat wil zeggen dat hij één vooras en twee achterassen heeft. Voor alle duidelijkheid: het is geen complete vrachtwagen maar een trekker voor een oplegger.
Specificaties
Tesla noemt nog steeds de twee belangrijkste cijfers, namelijk de actieradius van de normale versie en van de Long Range versie. Daarvan zei tesla dat die ongeveer 300 mijl (483 km) en 500 mijl (804 km) waren, en dat beweert men nog steeds. De exacte accucapaciteit is nooit vrijgegeven. Als we aan het rekenen gaan met het verwachte energieverbruik (Tesla: minder dan 2 kWh per mijl) dan kunnen we aannemen dat die ongeveer 600 kWh en 1.000 kWh zal bedragen.
Verder geeft Tesla voor de Semi met een volgeladen oplegger een maximale massa van aanhanger 82.000 lbs (37.195 kg) op. Tesla belooft dat de Semi met een dergelijke lading in 20 seconden van 0 naar 60 mph (96,5 km/u) kan accelereren. Ook kan hij op een snelwegsnelheid tegen een helling van 5% op rijden.
Die informatie is niet nieuw, maar nogmaals bevestigd. Nieuw is dat de productieversie van de Tesla Semi zal worden uitgerust met drie onafhankelijke motoren op de achterassen. In de oorspronkelijke specificaties was er nog sprake van vier motoren.
Laadsnelheid
Ook qua laden is er meer bekend. Men kan de Tesla Semi in een half uur opladen tot 70% van de actieradius. Hierbij gaat men uit van laden met speciale “Tesla Semi Chargers”. Daarmee bedoelt men waarschijnlijk de Tesla Megachargers. Voorheen verwees Tesla naar die Semi-laders als Megachargers. We weten niet zeker of dit een verandering in de ‘branding’ is of dat Tesla van plan is om beide termen te gebruiken.
Deze laadstations zullen waarschijnlijk een laadsnelheid van minimaal 1,4MW hebben. Die laadsnelheid komt van het volgende sommetje: als de Tesla Semi Long range 500 mijl kan rijden met een verbruik van 2 kWh/mi, dan zou hij een accu van 1MWh zou hebben. Om die in 30 minuten tot 70% van de actieradius (700 kWh) op te laden, zou je een gemiddelde laadsnelheid van 1,4MW nodig hebben. Omdat de laadsnelheid meestal afneemt bij een hogere SOC (laadtoestand) zou de pieklaadsnelheid nog hoger moet zijn dan die 1,4MW.