Hoewel er nog alleen teaser van beschikbaar is, kun je bij Fisker nu al reserveringen voor de nieuwe PEAR plaatsen. Klanten kunnen hun naam toevoegen aan de wachtlijst door Fisker een aanbetaling van $250 te sturen, de kosten van een eventuele tweede reservering bedragen $100. De eerste leveringen zijn gepland voor 2024.
Fisker en Foxconn zijn van plan om jaarlijks ongeveer 250.000 exemplaren van de PEAR te gaan bouwen. Maar laten we niet vergeten dat Fisker de gewoonte heeft om zich niet altijd aan de vastgestelde tijdlijn te houden. De productie van de Ocean cross-over zou bijvoorbeeld al eind 2021 van start gaan en is een vol jaar vertraagd. Van de in 2018 onthulde Emotion sedan die in 2019 zou verschijnen, is ook nog steeds niets te bekennen.
Reserveren?
Natuurlijk, die aanbetalingen zijn prettig voor de financiering voor de ontwikkeling van zo’n nieuw model. Maar toch, een reservering plaatsen op grond van en vage foto is ergens een beetje spannend. Daarvoor moet je toch aardig wat vertrouwen in het project hebben. Maar Fisker, en dan hebben we het over het bedrijf, niet de gelijknamige ontwerper, heeft nog weinig concreets laten zien. Van het eerste model, de Ocean, zijn alleen een aantal prototypes gemaakt. Eind dit jaar start pas de daadwerkelijke productie. Ontwerper Henrik Fisker heeft wel een respectabele portfolio, ook rijden er al elektrische auto’s met zijn naam rond. En Foxconn, de partner waarmee Fisker het Project PEAR ontwikkelt, is ook allesbehalve een eendagsvlieg. De Taiwanese Elektronicagigant Foxconn is een van de grootste contractproducenten ter wereld en maakt onder anderen iPhones voor Apple.
Project PEAR
Meer details over de PEAR verwachten we in de komende maanden. Onderstaand vertellen we wat er nu al bekend is. De PEAR is nog een beetje een raadselachtige elektrische auto die voorlopig alleen bekend staat als Project PEAR. De afkorting PEAR staat voor ‘Personal Electric Automotive Revolution’. Deze auto moet een compact model, dat speciaal is ontworpen voor stedelijke omgevingen en voor zover wij weten vijf zitplaatsen krijgt. Fisker gaat hem samen met Foxconn ontwikkelen. Het is de bedoeling dat de PEAR vanaf 2024 in Ohio worden geproduceerd in een van de autofabrieken die Foxconn met dat doel heeft gekocht. Foxconn zal de auto op een nieuw platform met de interne codenaam FP28 gaan bouwen.
Uiterlijk
Fisker gaf onlangs een teaser vrij om ons alvast lekker te maken met een voorproefje. Maar men benadrukte dat men de volledige styling-gerelateerde details nog tot (vlak voor) de onthulling onder de pet wil houden. De teaser die men vrijgaf, betreft een computertekening van de auto van bovenaf. Die geeft ons de indruk dat het om een combinatie tussen een hatchback en een minivan gaat. De wielbasis lijkt vrij groot en de motorkap heel kort. Dat betekent dat er relatief veel interieurruimte zal zijn. Verder lijkt het alsof de voorruit naadloos in een groot glazen dak overgaat. Daarin zien we wat groene elementen en dat zouden wel eens zonnecellen kunnen zijn. Ook is te zien dat de PEAR in plaats van buitenspiegels camera’s heeft. Dat laatste is vaak iets dat in de productieversie vaak wordt wegbezuinigd.
Ontwerper Henrik Fisker is enthousiast: “De PEAR wordt een betaalbare en mooie stadsauto en zal over de nieuwste technologieën beschikken”. Hij voegt er het volgende aan toe: ”Het is een opwindende auto en een opwindende tijd voor het bedrijf nu we ons productassortiment uitbreiden”.
Verder vertelde men dat de PEAR zich onder meer zal onderscheiden door de intuïtieve bediening. Wat men al eerder vertelde is dat de prijzen van de PEAR bij 29.900 US dollar beginnen (vóór belastingen en overheidspremies). Dat zou kunnen betekenen dat hij ook in Europa voor rond de 30 mille te koop zal zijn. Dat klinkt ergens veelbelovend, ware het niet dat er nog bar weinig over de PEAR bekend is.