Je kunt zomaar op het verkeerde been worden gezet als je de naam Weltmeister hoort. De naam doet vermoeden dat wij te maken hebben met een Duitse autofabrikant, maar niets is minder waar. Weltmeister is, net als Dongfeng, gewoon Chinees. Beide fabrikanten hebben vandaag hun elektrische SUV’s aan de wereld getoond. Beide modellen opereren op een compleet ander vlak en dat maakt het juist weer interessant.
Weltmeister EX6 Plus
Vorig jaar mochten wij al kennis maken met de zeer volwassen Weltmeister EX5. Deze volledig elektrische SUV krijgt er nu een grotere broer bij die de naam EX6 Plus draagt. Zo is deze EX6 Plus nu ruim 4,8 meter lang in vergelijking met de 4,59 meter van de EX5. Opmerkelijk genoeg blijft de wielbasis van 2,7 meter wel gelijk. De extra centimeters bij de EX6 Plus zul je enkel aan de achterzijde vinden. De overhang bij de achteras is nu een stuk forser geworden. In de hoogte is de nieuweling ruim 4 centimeter gegroeid naar 1,71 meter.
Veel keuze heb je niet bij deze EX6 Plus. Standaard wordt deze geleverd met 218 pk sterke elektromotoren die worden aangedreven door een 69 kWh accupakket. Al het beschikbare vermogen wordt dan overgedragen op de voorwielen. Het was al bekend dat de EX5 de Europese bodem nooit zal raken. Ditzelfde geldt nu ook voor de EX6 Plus. Dit model zal helaas nooit in de Nederlandse prijslijsten komen te staan.
Dongfeng T1EV
Als je even kritische kijkt naar het ontwerp van deze auto zul je misschien een helder moment krijgen. Inderdaad, dit is de Renault K-ZE. De Dongfeng T1EV is ontstaan dankzij een samenwerking met Nissan, Renault, Mitsubishi en Dongfeng. Gelukkig is dit dus geen kopieerwerk waar de Chinezen om bekend staan. Het is simpelweg dezelfde auto die daadwerkelijk door Dongfeng verkocht mag worden.
We kunnen het nog even lastiger maken door even in de historie te duiken van dit model. In eerste instantie bracht Renault de Kwid op de Chinese markt. Destijds was het voor Renault slechts een try-out. Mocht het model werkelijk een hit worden in China zou de fabrikant de oversteek naar Europa overwegen. Dat het een succes is gebleken blijkt wel, want de K-ZE zal binnenkort in de Nederlandse prijslijsten verschijnen. Vanwege de samenwerking heeft Dongfeng nu een afgeleide gemaakt van de Kwid. Onder de naam T1EV zal deze fabrikant feitelijk dezelfde auto proberen te verkopen.
Zoals je mag verwachten zal de volledig elektrische T1EV met ongeveer gelijkwaardige specificaties op de markt komen in vergelijking met de K-ZE. Zo wordt het model geleverd met een 26,8 kWh accupakket waarmee een actieradius behaalt kan worden van 271 kilometer. De elektromotor levert een vermogen van 45 pk. Deze kracht wordt direct op de voorwielen gezet.
Net als de eerder genoemde Weltmeister, zal de T1EV enkel in China beschikbaar komen. Gelukkig is hier in Nederland daar wel een geschikt alternatief voor. Deze zal geleverd worden door Renault onder de naam K-ZE.