DS Automobiles – het premium merk van Citroën – zal op de stand van de Autoshow van Genève twee wereldprimeurs tonen. Het betreft een conceptcar waarover later meer bekend wordt gemaakt en de nieuwe DS 9, een grote stijlvolle sedan met hybride aandrijving. Een half jaar geleden kwam er vanuit China nieuws dat er een DS 9 zou komen, die in feite een luxueuze Peugeot 508 L was. Helaas was er toen amper informatie en beeldmateriaal voorhanden. Vandaag weten we heel wat meer nu het Franse vandaag eindelijk de Europese versie onthulde. Deze zal op de Internationale Autosalon van Genève zijn echte première gaan beleven. Daar wordt hij vergezeld van de DS3 E-Tense Crossback en DS7 E-Tense Crossback SUV’s.
DS9 is gebaseerd op Peugeot 508
Het is vrij duidelijk te zien dat de DS9 gebaseerd is op de Peugeot 508 L, hoewel DS alles heeft geprobeerd om de “9” duidelijk anders te maken dan het genoemde model. Zo hebben beide modellen een verschillend silhouet en daklijn. Er is ook veel chroom in de DS9 verwerkt, zoals de dikke rand langs de zijramen. Dat is op zijn zachtst gezegd een redelijk gedurfde designkeuze. Andere designkenmerken zijn de chromen randen rond de achterlichten, het fastback-achtige silhouet en (uiteraard ook) de ruitvormige structuur van de achterlichten. Opvallend is dat de DS9 niet – net als de Peugeot – is voorzien van frameloze portierramen. Dit is een merkwaardige keuze is omdat de meeste mensen dit soort ramen als stijlvol of zelfs luxueus zien, wat dus goed bij DS zou passen.
Interieur
Het interieur van de DS 9 is voorzien van twee grote displays (instrumentenpaneel en infotainment die nagenoeg identiek zijn aan die van de DS 7 Crossback. Ook het stuurwiel kennen we al van de DS 7 Crossback. DS koos voor een ‘verticale’ architectuur die een uitdrukking is van zowel status als van elegantie. De verticaliteit moet de auto breder doen lijken. De lage zit- en daklijn versterken de indruk van het horizontale. Dit gaat gepaard met de uitgebreide positionering van de verlichting die van de deuren naar het dashboard in acht verschillende kleurschakeringen uitwaaiert “, legt DS-designbaas Thierry Metroz uit. Verder is het interieur beduidend luxueuzer dan we van Peugeot en DS Automobiles gewend zijn. In hoeverre het zich kan meten met de premium-alternatieven uit Duitsland, is nog maar de vraag.
Focal geluidsinstallatie
DS heeft ook een Focal Electra-geluidsinstallatie toegevoegd en geeft kopers de kans om de auto te personaliseren via ‘DS Inspirations’. Daarbij kan men kiezen uit meerdere interieurthema’s die vernoemd zijn naar beroemde wijken in Parijs.
DS onthult zijn nieuwste creatie. Een grote elegante Sedan. Met de DS 9 toont DS zijn geraffineerde stijl, waar kracht en elegantie samenkomen.
Geplaatst door DS op Maandag 24 februari 2020
Afmetingen
De DS9 is behoorlijk groot, met een lengte van 4.933 mm een breedte van 1.855 mm, een hoogte van 1.468 mm en een lange wielbasis van 2.895 mm. De DS 9 is bijna net zo lang en breed als een BMW 5-serie. De wielbasis is echter iets korter.
Franse technologie op zijn best
De DS 9 is uitgerust met een groot aantal indrukwekkende functies, zoals de Active Scan-ophanging, verwarmde, gekoelde en masserende stoelen met ingebouwde USB-poorten, Drive Assist voor semi-autonoom rijden op niveau 2 bij snelheden tot 180 km/u, Park Pilot, DS Safety (Night Vision, Driver Attention Monitoring, Active LED Vision, Blind Spot Monitoring, Automatic Emergency Braking en Extended Traffic Sign Recognition).
DS Smart Access
Met het Smart Access van DS kun je bijna vergeten dat je een sleutel van jouw auto hebt. Met Smart Acces heb je namelijk via de smartphone toegang tot de auto. Bovendien klappen bij het naderen van de auto de vlakke deurhendels – net als bij een Tesla – naar buiten.
Plug-in hybride aandrijflijn met maximaal 360 pk
In eerste instantie wordt de DS 9 aangeboden met een nieuwe E-Tense plug-in hybride aandrijflijn. Hierin wordt een PureTech turbobenzine-motor gecombineerd met een elektromotor werkt voor een totaal van 225 pk. Hij zal ook tussen 40 en 50 km in een volledig elektrische modus kunnen rijden dankzij het 11,9 kWh accupakket. De aandrijflijn bevat ook een automatische versnellingsbak met acht versnellingen. Kort na de lancering komen er twee extra E-Tense aandrijvingen. De ene krijgt 250 pk, 2WD en meer (elektrisch) bereik. De andere krijgt een vermogen van 360 pk en intelligente 4WD. Chinese kopers kunnen alleen kiezen voor de 250 pk E-Tense versie.