Het Franse DS Automobiles heeft zich voorgenomen om vanaf 2025 een ‘elektrisch automerk’ te zijn. Het productengamma van DS zal dan alleen maar uit volledig elektrische auto’s bestaan. Voor de elektrische technologie kan men putten uit de bijna oneindige voorraad van moederbedrijf Stellantis.
DS Performance
Maar men wil ook veel eigen technologie gebruiken. DS Automobiles heeft immers ook een eigen race-afdeling, DS Performance. Deze heeft een studiemodel met de (niet erg verrassende) naam E-Tense Performance ontwikkeld. Een sportieve personenauto met techniek die voor een groot deel afkomstig is uit een Formule E-auto. En niet zo’n beetje ook. Behalve een speciale lichtgewicht carrosserie van koolstof heeft de DS E-Tense Performance ook een innovatief accupakket en maar liefst twee uit de Formule E afkomstige elektromotoren.
DS Automobiles vertelt dat men de inzichten en kennis die men bij de Formule E heeft verkregen wil gebruiken voor de ontwikkeling van toekomstige elektrische E-Tense-productiemodellen. Op die manier kan men de ontwikkeling van elektrische modellen ook versnellen. De knowhow van de Performance-afdeling kan de ontwikkelingen op het gebied van duurzame mobiliteit aansturen en ook de innovatieve oplossingen in het chassis, de aandrijflijn en accupakket zijn in toekomstige personenwagens te gebruiken.
Thomas Chevaucher, directeur van DS Performance: “Ons doel is om de ervaring die we hebben opgedaan in de Formule E en de knowhow van onze internationale titels te bundelen in een project dat de high-performance elektrische auto van morgen laat zien. Het is een onderzoeksproject waarbij wij het gedrag van de componenten analyseren en deze ontwikkelen met het oog op de toekomstige productie. Het gaat ook om het vinden van oplossingen om de kosten te drukken, de fabricage te vergemakkelijken en de toepassing in productiemodellen te onderzoeken. De volgende generaties E-Tense-modellen zullen van deze ontwikkelingen profiteren”.
‘Elektrisch automerk’
Bij DS Automobiles staat de elektrificatie de laatste jaren centraal in de strategie. Sinds 2019 heeft DS Het bedrijf heeft sinds 2019 zelfs een volledig geëlektrificeerd productgamma, wat nog vrij uniek is. Vanaf 2025 wil DS Automobiles alleen nog maar elektrische modellen aanbieden en worden de modellen met een plug-in hybride aandrijflijn uit productie genomen.
Designtaal
Het uiterlijk van de DS E-Tense Performance mag er ook wezen. Hij lijkt niet direct op een supercar maar komt aardig in de buurt. De speciale mosterdgele kleur, waarvan de tint verandert aan de hand van de kijkhoek en lichtinval, draagt daar zeker een steentje aan bij. De DS E-Tense Performance moet ons dan ook een voorproefje geven van de designtaal van de toekomstige modellen. Het is natuurlijk altijd even afwachten welke elementen uiteindelijk in productiemodellen terugkomen maar voor de voorzijde zou dat inderdaad heel goed kunnen.
Krachtig en efficiënt
De twee Formule E-motoren leveren samen 600 kW en drijven ieder een as aan. De DS E-Tense Performance kan daarmee in twee seconden van nul naar 100 km/u accelereren. Maar ook het de-accelereren gaat vlot, mede dankzij het hoge recuperatievermogen van 600 kW waarmee de aandrijflijn van de DS E-Tense Performance de remenergie optimaal hergebruikt. Er is ook een conventioneel remsysteem maar het is de bedoeling dat het regeneratiesysteem de meeste remacties zal verzorgen. Het high-tech accupakket bevindt zich centraal achterin en is ondergebracht in een speciaal koolstofvezel/aluminium composiet omhulsel.