De Duitse auto-industrie gaat in de komende drie jaar miljarden uitgeven aan elektrische auto’s en aanverwante innovaties. De investering is nu nodig om de sector zekerheid voor de toekomst te bieden. De industrie verwacht in 2019 een kleine dip. Die moet op deze wijze worden opgevangen door de verschillende betrokken partijen.
VDA
De Duitse auto-industrie is verenigd in de VDA. De voorzitter van deze branchevereniging gaf aan dat investeringen in elektrisch, autonoom en digitaal op agressieve wijze moeten plaatsvinden. Er is 40 miljard beschikbaar voor verschillende vormen van elektrisch rijden. Er is nog eens 18 miljard voor digitalisatie, connected rijden en autonoom rijden beschikbaar. Al de investeringen moeten in de komende drie jaar worden gedaan. De plannen liggen in lijn met wat de autofabrikanten van plan zijn.
Oproep
Voorzitter Bernhard Mattes deed ook een oproep aan andere landen om flink in te zetten. Op het gebied van de infrastructuur voor elektrisch rijden moet bijvoorbeeld verder dan de eigen landsgrenzen worden gekeken. Bovendien haalde de VDA-voorzitter aan dat de doelen op het gebied van klimaat gehaald moeten worden. Elektrisch rijden blijft hier veel belangrijker in dan sommigen willen doen geloven, aldus Mattes. Meer subsidies en voordelen voor de kopers van elektrische auto’s zouden ook kunnen helpen, bovenop de investeringen. Maar dan alleen wanneer er een gezamenlijke inspanning van wordt gemaakt. De voorwaarden moeten goed zijn.
Geneve
Mattes deed zijn uitspraken voorafgaand aan de autobeurs van Geneve. Die vindt volgende week plaats. Daar zal al veel van de plannen die de Duitse auto-industrie heeft duidelijk worden. Zo zal bijvoorbeeld het één en ander duidelijk worden over de samenwerking die tussen Duitse en Chinese fabrikanten gaande is. Volgens de voorzitter zullen dit de komende jaren ook de twee belangrijkste markten worden. De markt van de Verenigde Staten zal de komende jaren minder interessant zijn als het gaat om elektrisch rijden, zo stelde de voorzitter.