Als het aan de Duitse politici van de SPD-partij ligt, dan komen er quota voor elektrische auto’s. Bij voorkeur moeten de quota dan ook direct door heel Europa worden ingevoerd. Volgens de politici zou dit de omslag naar elektrisch rijden sterk versnellen. Dit heeft vooral ook voordelen voor de co2-uitstoot.
Verkiezingspraat
Of de quota ook echt ingevoerd gaan worden valt voorlopig te bezien. De ideeën komen vooral voort uit het feit dat er in Duitsland verkiezingen aankomen. Daarnaast komen de plannen op een moment dat het aantal elektrische auto’s toch al sterk aan het toenemen is. Daarbij brengen de meest fabrikanten steeds meer naar buiten dat elektrische auto’s in de toekomst van de banden in de fabrieken zullen rollen. De woorden zijn daarom niet heel betekenisvol.
Nog geen steun
Een ander probleem voor de SPD is dat bondskanselier Angela Merkel vooralsnog geen uitspraak doet over de plannen. Daardoor betekent dit dat zelfs in Duitsland voorlopig nog geen quota zullen worden ingevoerd. Wel is het zo dat de bondskanselier binnenkort een standpunt zal innnemen over dit punt. Merkel is in het verleden al enkele keer zeer positief geweest over de groei van de branche voor elektrische auto’s in eigen land. Zo liet Merkel in mei nog weten dat tussen nu en 2020 tenminste een miljoen elektrische voertuigen op de weg moeten rijden.
De autoindustrie stimuleren
De Duitse autoindustrie heeft het de afgelopen tijd niet gemakkelijk gehad. Door onder andere het Dieselgate-schandaal zijn veel consumenten het vertrouwen verloren in de autofabrikanten uit het land. Juist door veel nadruk te leggen op elektrisch rijden wil men het imago opnieuw oppoetsen. Het zou de bedrijven dan ook niet slecht uitkomen als de overheid dit stimuleert met wetgeving. Veel Duitsers willen bovendien dat de autoindustrie gered wordt door de overheid. Dit kan bijvoorbeeld via deze weg worden gedaan.