Als het gaat om vergroenen is de Duitse politie al goed aan de weg aan het timmeren. Ze houden echter hun opties graag wat breder en starten daarom vandaag met een nieuwe pilot. Ditmaal willen de Duitsers een politiewagen voor een periode van een jaar testen die volledig op waterstof rijdt. Enkel op deze manier kan de politie de proef op de som nemen of een dergelijke auto in de praktijk goed bruikbaar is.
Groene vloot
De bewuste politiewagen op waterstof zal in de stad Osnabrück zijn dienst gaan vervullen. Het is echter niet de eerste politieauto waarbij er gekeken wordt naar het milieu. De Duitse politie heeft inmiddels al een behoorlijk grote vloot met ‘groene’ auto’s. Zo rijden er in de deelstaat Nedersaksen alleen al 144 elektrische politieauto’s rondt.
Elektrische rijden heeft uiteraard de toekomst. Het is daarnaast ook de meest voordelige keuze wanneer je kijkt naar een auto die op waterstof rijdt. De mogelijkheden om deze auto te tanken zijn daarnaast nog behoorlijk beperkt. We moeten echter niet vergeten dat deze vorm van autorijden ook behoorlijk groen te noemen is. Het is daarom niet verwonderlijk dat de Duitse politie nu zijn pijlen heeft gericht op een politiewagen op waterstof.
Hyundai Nexo
De keuze in auto’s die op waterstof rijden is momenteel nog erg beperkt. Wij kennen bijvoorbeeld de Toyota Mirai, maar Hyundai heeft inmiddels ook de Nexo op de markt gebracht. Het is juist dit laatste model waar de Duitse politie voor gevallen is.
De Nexo is inmiddels al in de handen van de politie in Osnabrück. Zij zullen het aankomende jaar deze auto veelvuldig gaan inzetten tijdens de verschillende diensten. Enkel op deze manier zullen ze er achter komen of een politiewagen op waterstof juist beter of minder presteert in tegenstelling tot een elektrische variant.
De Hyundai Nexo is in Nederland nog een prijzige aanschaf. Wanneer je deze auto wenst moet je bijna € 84.000,= overmaken op de rekening van de dealer. Bij de politie in Osnabrück is er gelukkig geen rode cent uit de portemonnee verdwenen. De politie in deze stad kan namelijk rekenen op steun vanuit de overheid voor dergelijke projecten.
Dit laatste is mogelijk ook de reden waarom de Berlijnse politie is gevallen voor een Toyota Mirai en de politie in Hamburg voor de Mercedes GLC F-Cell. Als je toch niet hoeft te kijken naar het budget kun je werkelijk alles pakken wat er maar beschikbaar is.
Voor- en nadelen waterstof
Op dit moment is het aanbod van auto’s die op waterstof rijden net zo schaars als het aantal laadstations. In Duitsland telt men nu een netwerk van ongeveer tachtig van dergelijke laadstations. In het afgelopen jaar is het aantal wel explosief gestegen. Je kunt dus met deze Nexo niet overal tanken, maar gelukkig is er wel een laadstation in de buurt van Osnabrück.
Een groot voordeel van deze Nexo is zijn actieradius. Deze auto behaalt een actieradius van ongeveer 665 kilometer. Zelfs een ruim uitgevoerde Model S behaalt een dergelijke actieradius nog niet eens. Deze actieradius komt dan wel weer met een stevige prijs zoals eerder vermeld in dit artikel.