Hoewel het op dit moment slechts nog om geruchten gaat, lijkt de Duitse overheid ook de komende jaren de EV’s nog te blijven steunen. Volgens ingewijden in de overheid zijn er plannen om de subsidies en voordelen te behouden in komende jaren. Mogelijk worden de voordelen zelfs nog groter gemaakt.
Jaar
De subsidieregeling voor EV’s loopt in Duitsland in juni af. De plannen die momenteel worden ontwikkeld voorzien in een verlenging van een jaar. In de zomer van 2020 moet dan opnieuw worden gekeken naar wat het best gedaan kan worden. Er zijn daarbij ook plannen om de prijzen te verhogen, maar dan wel afhankelijk van het soort auto en de regio waarin er met de elektrische auto gereden gaat worden.
Aandacht
Het is enigszins opvallend te noemen dat de plannen om de subsidies te behouden er liggen. Tot op heden was er niet direct een groot succes te noteren. Van de voordelen is tot op heden veel minder gebruikgemaakt dan vooraf werd ingeschat. Wie een elektrische auto koopt krijgt 4.000 euro terug, wie een hybride auto koopt krijgt 3.000 terug. De subsidie wordt verstrekt in samenwerking met autofabrikanten. Die betalen de helft, de overheid in Duitsland betaalt de andere helft. Van de 600 miljoen die hiervoor werd uitgetrokken in 2016, is op dit moment pas 134 miljoen uitgekeerd. Dit kan ook een reden zijn om juist te verlengen.
Miljoen
Niet alleen is het zo dat de subsidiepot nog niet op is, er is in Duitsland ook een doelstelling geformuleerd die niet gehaald lijkt te gaan worden. In 2020 moesten er een miljoen EV’s op de weg zijn. Die doelstelling is nu voor 2022 geformuleerd. Dit is dus ook direct de reden waarom de subsidie voorlopig nog van kracht moet blijven. Mogelijk trekt het aan nu ook de grote Duitse fabrikanten met hun EV’s op de markt gaan komen. De komende maanden wordt veel verwacht op dit gebied.