Als het aan onderzoekers in Duitsland ligt, wordt de actieradius van elektrische voertuigen in de toekomst flink vergroot. Fraunhofer Instuut en Systems IKTS werken samen aan een krachtbron die auto’s tot wel duizend kilometer zonder bij te hoeven laden laat rijden. Daarvoor zijn slechts een aantal veranderingen in de accu nodig.
Range Anxiety
De levensduur van een batterij is voor velen nog altijd een beslissende factor. Hoewel elektrische auto’s al flink verder kunnen rijden, gaat het de meeste mensen nog niet ver genoeg. Zelfs met de huidige mogelijkheden om tot wel vijfhonderd kilometer te rijden en het steeds grotere netwerk aan oplaadpunten. De oplossing van het probleem ligt volgens de onderzoekers in het anders vormgeven van de batterij. Door de ruimte beter te benutten kunnen meer cellen worden geplaats. Dit heeft uiteraard als gevolg dat er grotere afstand kan worden afgelegd. Daarvoor moeten een aantal stappen worden gezet.
Stapelen
Om de batterij krachtiger te maken moet hij groter worden gemaakt. De oplossing zit in het stapelen van de lithiumbatterijen, denken de onderzoekers. Dit is vergelijkbaar met hoe brandstofcellen in benzineauto’s worden geplaatst. Door te stapelen zijn minder verbindingspunten nodig. Dit zorgt dat er meer ruimte is voor extra cellen. Bovendien is er minder weerstand als er minder verbindingspunten zijn. Daardoor gaat minder energie verloren. Dit kan de actieradius van elektrische voertuigen flink opvoeren.
Tests
De onderzoekers hebben de eerste tests al uitgevoerd. Zij gaven aan daarbij succesvol te zijn. Wel is het zo dat de tests niet in voertuigen zijn uitgevoerd. Daarnaast is de batterij nog niet groter gemaakt dan hij nu is. Deze vervolgstappen moeten nog worden gezet. Om die reden zal het dan ook nog drie jaar duren voordat accu’s die duizend kilometer mee kunnen getest zullen worden. Het kan daarom dan ook nog enkele jaren duren voordat de accu’s daadwerkelijk op de markt gaan komen.