Enkele maanden geleden kondigde Dyson aan dat het een elektrische auto ging ontwikkelen. Inmiddels is duidelijk dat het mogelijk niet bij slechts één model blijft. De stofzuigerfabrikant heeft bovendien plannen om leverancier voor andere autofabrikanten te worden. Dit moet allemaal in de periode tussen 2020 en 2030 van de grond komen.
Drie
Dyson, dat naast stofzuigers bijvoorbeeld ook haardrogers maakt, wil in de eerste plaats eigen auto’s op de markt. Voorlopig heeft het drie modellen in de planning. De eerste auto zou radicaal breken met wat de consument gewend is op het gebied van auto’s. De andere twee modellen moeten echter een ander publiek bedienen. Volgens de berichten worden dat auto’s voor massaproductie. Daarvoor zal het bedrijf een flinke investering moeten doen.
Batterijen
De investering die Dyson moet doen komt op ongeveer twee miljard euro uit. De investering gaat voor een groot deel in batterijen zitten. De fabrikant wil vooral dat de technologie snel verder ontwikkeld wordt. Daarvan moet niet alleen Dyson zelf, maar ook andere automakers van profiteren. Het is bijvoorbeeld bekend dat ook Fisker graag andere technieken wil proberen. Voor beide fabrikanten geldt dat zij liever niet met lithium ion batterijen aan de slag gaan. Mogelijk is het wel zo dat de eerste voertuigen, die rond 2020 op de weg komen, noodgedwongen wel met dit type batterij worden uitgerust.
Concurrentieslag
De plannen van Dyson hebben mogelijk te maken met de grote concurrentieslag die de komende periode gevoerd zal worden. Het bedrijf moet bijvoorbeeld met andere nieuwkomers afrekenen. Daarnaast komen ook alle grote fabrikanten met hun elektrische modellen. Daardoor zal het landschap van de autobranche nu heel anders zijn dan toen bijvoorbeeld Tesla op de markt kwam. Daarentegen is Dyson niet een geheel nieuw bedrijf, het begint slechts een nieuwe tak. Dit is mogelijk een voordeel, vooral ten opzichte van de nieuwkomers in de branche.