Is er wel genoeg elektriciteit, als iedereen straks met een elektrische auto rijdt? Stel je voor dat alle bewoners van een straat tegelijk overstappen op een elektrische auto. Zou het elektriciteitsnet dat wel aankunnen? Deze vragen stelde het Duitse energiebedrijf EnBW zichzelf, en besloot om aan de hand van een pilot te kijken hoe dat in de praktijk zou gaan. EnBW-dochter Netze BW kreeg de opdracht om dit uit te gaan zoeken. Netze BW besloot om hiervoor een pilot op te zetten, genaamd “E-Mobility Allee”.
E-Mobility Allee
In Ostfildern, vlak bij Stuttgart, werd een doorsnee woonwijk gevonden die als voorbeeld kon dienen. Na enig zoeken werden daar tien huishoudens in de Belchenstraße gevonden die bereid waren om aan de proef deel te nemen, Zij kregen de beschikking over elektrische auto’s en de laadpunten voor hun woning. Uiteraard werd er gelet op voldoende diversiteit onder de bewoners. Dat was ook het geval bij de auto’s, daar werd gekozen voor verschillende populaire modellen zoals de Tesla Model S, VW E-Golf, Renault Zoe en BMW i3.
Observeren en testen in de praktijk
Martin Konermann, Technical Managing Director van Netze BW, vertelt dat de pilot werd opgezet omdat men niet alleen wil vertrouwen op theoretische berekeningen en voorspellingen. Netze BW wilde ook het ook in de praktijk kunnen observeren en testen. Daarbij ging het om de volgende twee aspecten:
- Welke effecten heeft het opladen van elektrische auto’s op het lokale elektriciteitsnet?
- Welke tegenmaatregelen heeft de netbeheerder tot zijn beschikking als het net maximaal wordt belast?
Afgelopen vrijdag werd de pilot afgerond met een feestelijk evenement. Voor beide aandachtspunten heeft de “E-Mobility Alley” de netbeheerder de nodige informatie en nieuwe gezichtspunten opgeleverd.
1) Uiteindelijk zet niet iedereen de auto dagelijks na het werk aan de lader
De netbeheerder dacht aanvankelijk dat iedereen tegen etenstijd tegelijkertijd de auto op zou gaan laden. Daar leek het in het begin ook op. De deelnemers gingen hun elektrische auto’s in het begin dagelijks opladen. Toen ze eenmaal bekend waren met de actieradius van de auto werd het ze duidelijk dat ze de auto niet meer dagelijks op hoefden te laden. Daardoor kwam het na een tijdje nog maar heel zelden voor dat alle auto’s tegelijk aan de lader stonden. Dat was uiteindelijk zelfs maar 0,1% van de anderhalf jaar dat de pilot duurde. In 70% van de tijd stond er zelfs geen enkele auto aan de lader. “De vaak geuite vrees dat alle elektrische auto’s na het werk in één keer zouden laden en het netwerk dus overbelasten, lijkt na deze ervaring niet realistisch”, bevestigt projectmanager Selma Lossau.
2) Pieken opvangen met intelligente systemen
Het andere vraagstuk was hoe de netwerkexploitant kan ingrijpen bij belastingpieken op het elektriciteitsnet. Uit de pilot is gebleken dat intelligent laadbeheer veel problemen kan voorkomen. Hiermee kunnen de laadtijden en -momenten op elektronische wijze worden verdeeld, zonder dat de deelnemers last van hadden. Ook batterijopslagapparaten konden volgens Selma Lossau de belasting van het netwerk verlichten.
Nog meer pilots
De pilot aan de E-Mobility Alley is voltooid maar men wil nog veel meer testen en observeren. Daarom zijn de onderzoekers van Netze BW naar andere locaties waar men kan testen wat er gebeurt als de e-mobiliteit echt in opmars komt. Zo start er komende maand de “E-Mobility-Carré” waarbij bewoners van een wooncomplex worden uitgerust met 45 elektrische auto’s en 60 oplaadpunten. Aansluitend wordt ook de pilot “E-Mobility-Chaussee” waarbij men wil kijken welke effecten de e-mobiliteit in een landelijk gebied heeft.
Afbeeldingen: © Netze BW