De Komatsu eDumper is het grootste elektrische voertuig ter wereld. Zelfs zonder lading weegt hij maar liefst 45.000 kilo. Daarbovenop kan hij nog zo’n 65 ton stenen en rotsen vervoeren. Toch moet deze gigant in theorie nooit opgeladen worden. De reden? De route die de eDumper aflegt.
Zwitsers werkpaard
De eDumper rijdt rond in een Zwitserse steengroeve van een cementfabriek. Per lading heeft hij ongeveer 65.000 kilo stenen en rotsen bij. Desondanks moet de eDumper vanwege de route die hij aflegt officieel nooit opgeladen worden. Hij haalt namelijk bovenaan de groeve zijn lading op en gaat deze beneden lossen. De weg waarover hij rijdt, heeft een helling van 13 procent. Daarom moeten de elektromotoren de reus onderweg afremmen. Daar komt energie bij vrij, die wordt opgeslagen in een 700 kWh accu.
eDumper: een erg duurzame oplossing
Bij klassieke vrachtwagens gaat de energie die wordt opgewekt bij het remmen verloren als warmte. De eDumper gebruikt deze energie echter om opnieuw naar boven te rijden. Omdat hij zonder lading weer omhoog moet, heeft hij daarbij in theorie minder energie nodig dan dat hij opwekt met omlaag rijden. Hij zou dus zonder laden moeten kunnen rondrijden. In praktijk lukt dat nog niet helemaal en moet de eDumper incidenteel bijgeladen worden. Maar ook als hij af en toe moet laden is de eDumper zonder meer een duurzame oplossing: een gewone vrachtwagen zou zo’n 50.000 liter diesel per jaar verbruiken, goed voor 130 ton koolstofdioxide uitstoot.