Tijdens de Frankfurt Motor Show toonde Mercedes-Benz een wel erg aparte conceptauto: de Vision Mercedes Simplex. Hij neemt ons mee naar het verleden, maar geeft onderweg ook een blik op de toekomst.
Mercedes 35 PS
In het begin van de twintigste eeuw moest de auto-industrie nog helemaal op gang komen. Daimler was op dat moment één van de weinige fabrikanten. Emil Jellinek, een coureur met een raceteam in Nice, vroeg Daimler een speciale raceauto te maken. Dat deed Daimler. Ze maakten een 35 pk sterke auto en gaven haar de naam Mercedes, vernoemd naar de dochter van Emil. Volgens Mercedes – en veel autohistorici – ligt de 35 PS aan de basis van de ‘moderne’ auto.
Vision Mercedes Simplex
Deze conceptauto werd mede gebouwd om te vieren dat Mercedes een nieuwe designstudio opende in Nice. Er zit dus ook een stuk symboliek achter de keuze. Mercedes noemt het Simplex concept zelf een ‘sculptuur’ dat niet alleen een eerbetoon brengt aan het verleden, maar ook een blik geeft op de toekomst van het merk. De tweezitter heeft vrijstaande wielen, wat zorgt voor een klassieke indruk. Overigens wel met de nodige moderne details. Zo werd in de neus een digitale display aangebracht en heeft hij achteraan opvallende lichtunits. Ook de transparante wieldeksels ogen eerder alsof ze uit de toekomst komen.
Het is niet helemaal duidelijk of de Vision Mercedes Simplex een elektrische auto is. Mercedes spreekt over een ‘alternatieve’ aandrijflijn.
Interieur: klassiek vs modern
Ook de cockpit is een combinatie van klassiek en modern. Al is de term ‘minimalistisch’ nog het meest van toepassing. Er zijn slechts vier kleine displays te vinden, die alleen de noodzakelijk informatie tonen. De tweezitsbank neemt je mee naar het verleden: het Chesterfield-patroon is klassiek en oogt luxe, maar dan wel in een modern blauw jasje.
Je moet er niet op rekenen ooit zelf een de Vision Mercedes Simplex te bezitten. Dit concept zal nooit in productie gaan.