Het is geen geheim dat Volkswagen in het verleden worstelde met softwareproblemen in hun ID-serie. Vooral met de ID.3 had de Duitse autofabrikant grote problemen, toen men reeds geproduceerde auto’s – in afwachting van het gereedkomen van de software – zelfs niet eens af kon leveren. Uiteraard heeft Volkswagen dat sindsdien behoorlijk verbeterd maar de software van de ID-modellen is toch een beetje de achilleshiel gebleven.
Maar nu lijkt het tij te keren. De vernieuwde ID.4 en ID.5 modellen komen met een gloednieuw infotainmentsysteem en software die de gebruikerservaring naar een hoger niveau beloven te tillen. Daarnaast komen diverse 2024-modellen van de Volkswagen ID.4 en ID.5 met een nieuwe motor, die betere prestaties levert en een hogere efficiëntie heeft.
Nieuwe generatie infotainmentsysteem voor vernieuwde Volkswagen ID.4 en ID.5
De cockpit van de vernieuwde ID.4 en ID.5 heeft een significante upgrade gekregen. Het nieuwe infotainmentsysteem heeft een scherm met een diagonaal van 32,8 centimeter (12,9 inch). Maar het gaat niet alleen om het formaat; het systeem is ook veel sneller, heeft een nieuwe structuur en biedt ook meer functies dan voorheen. De routeplanner kan, indien de accu tijdens de rit opgeladen moet worden, automatisch de benodigde snelladers in de route opnemen. De IDA-spraakassistent is nu accurater en biedt cloud-gebaseerde weerinformatie en sportuitslagen. Als kers op de taart is er een optioneel Harman Kardon geluidssysteem met 480 Watt aan muziekoutput en 10 speakers.
Vernieuwde elektrische aandrijflijn
De nieuwe elektrische aandrijflijn is een van de meest opvallende kenmerken van de vernieuwde modellen. De ID.4 Pro en ID.5 Pro en GT-modellen zijn nu uitgerust met een elektromotor die 210 kW levert. Dat is een toename van maar liefst 60 kW in vergelijking met hun voorgangers. Dit hogere vermogen wordt bovendien gecombineerd met een aanzienlijke toename van het koppel, wat resulteert in een veel dynamische rijervaring.
Volkswagen heeft niet alleen de aandrijflijn aangepakt, ook het onderstel en de adaptieve chassiscontrole (DCC) zijn verfijnd. Uiteraard staan de ID.4 en ID.5, net als alle andere ID-modellen, op de MEB-architectuur van de Volkswagen Groep.
Sneller opladen
Ondanks het feit dat de nieuwe 77 kWh accu dezelfde capaciteit heeft, hebben de ID.4 en ID.5 modellen van modeljaar 2024 een langere actieradius. Dit komt omdat de nieuwe elektromotor een hogere efficiëntie heeft.
Bovendien is de DC-laadsnelheid dankzij een iets andere accuchemie verhoogd van 135 naar 175 kW voor de vierwielaangedreven modellen. Dit betekent dat deze auto’s in ongeveer 10 minuten genoeg energie kunnen opnemen voor een extra 178 kilometer. Met ruim een kwartier snelladen kun je, mits je niet te snel rijdt, dus zo’n beetje van de ene naar de andere kant van Nederland rijden. De laadsnelheid van de andere modellen is verhoogd van 110 naar 115 kW.
Uitdagingen genoeg
Het is duidelijk dat Volkswagen niet alleen de technologische lat hoger legt, maar ook streeft naar een holistische verbetering van de rijervaring. Daarom zet Volkswagen met deze upgrades een heel verstandige stap, zeker omdat deze niet gepaard gaan met prijsverhogingen. Maar de ID.4 en ID.5 bevinden zich in een markt die al verzadigd is met sterke concurrenten zoals Tesla en BYD. De vraag blijft of deze technologische verbeteringen voldoende zijn om de trouw van het merk te behouden en nieuwe klanten aan te trekken.