Volgens Mercedes-Benz topman Ola Källenius zet het bedrijf vol in op elektrificatie. Inderdaad verschijnt er bij de Duitse autofabrikant de ene elektrische auto na de andere. De een is bovendien nog mooier dan de andere, zeker als we naar het topmodel EQS kijken. Binnenkort verschijnt ook de nieuwe Mercedes EQE, een elektrische sedan in het formaat van de bekende E-Klasse. Voor veel mensen is dit een chique auto maar voor Mercedes-Benz zit hij ‘gewoon’ in het midden van het modellengamma. Maar de EQE is allesbehalve gewoon.
De EQE nu eens zónder camouflage
De Duitse fabrikant nodigde de pers – in dit geval autojournalist Jens Meiners – uit tot een uitgebreide ride-along om de nieuwe auto in ieder geval vanaf de passagiersstoel te ervaren. De auto was voor de verandering niet gecamoufleerd zodat de lijnen en proporties voor het eerst goed te zien zijn. De EQE vertoont duidelijk familietrekjes met het elektrische vlaggenschip EQS. De Mercedes-Benz EQE staat ook op hetzelfde EVA2-platform als de EQS.
Ruimte
De wielbasis is iets korter (312 in plaats van 321 centimeter) dan die van de EQS maar mede dankzij de forse breedte en de elektrische aandrijflijn is het ruimteaanbod nog steeds enorm.
Achterin komt het verschil met de EQS meer tot uitdrukking. Maar ook de EQE biedt hier veel been- en hoofdruimte. Hij biedt hier meer dan de Mercedes E-Klasse. De EQE heeft in tegenstelling tot de EQS geen grote achterklep. De relatief geringe hoogte geeft de auto niet alleen een lage luchtweerstand maar ook een sportief en krachtig uiterlijk. Vanwege de geringere lengte is de aerodynamica wel iets minder gunstig.
Ook aan het interieur is te zien dat het een kleiner zustervoertuig van de EQS is. Vooral het dashboard en de middenconsole komen sterk overeen. Uiteraard geldt dat ook voor het optionele Hyperscreen, een enorm glazen scherm dat zich over bijna de hele breedte van de cockpit uitstrekt en waarin drie beeldschermen zijn verwerkt.
Vlot en wendbaar
Mercedes-Benz zal de EQE uiteraard in verschillende motorvarianten aanbieden, waaronder ook een aantal AMG-derivaten. In eerste instantie zal alleen de EQE 350+ beschikbaar komen, met een 215 kW aandrijflijn en een naar eigen zeggen bijzonder lange actieradius. Hoewel de definitieve specificaties nog ontbreken zal dat in de orde van grootte van Tesla’s Long-Range modellen liggen. Volgens de website van Mercedes-Benz schat men die op 660 kilometer.
De Mercedes EQE weegt ongeveer 2,5 ton. Met zo’n gewicht kun je geen indrukwekkende acceleratiecijfers verwachten. Toch was dat gewicht amper te merken met de EQE 350+ waarin de pers mee mocht rijden. De auto accelereert spontaan en krachtig. Pas bij hogere snelheden daalt de vermogenscurve een beetje. Hij trekt evengoed moeiteloos door tot de elektronisch begrensde topsnelheid van 210 km/u. Dankzij de variabele luchtvering, vierwielbesturing en 50:50 gewichtsverdeling lijkt de auto ondanks het forse gewicht wendbaar gemakkelijk te besturen. Door de kortere wielbasis moet hij nog wendbaarder zijn dan de grotere EQS, die ondanks zijn imposante formaat ook al heel wendbaar is. De recuperatie kan worden ingesteld van volledige vrijloop tot het complete one-pedal gevoel. Ook kan de bestuurder een aantal andere parameters aanpassen waaronder de stuurkracht.
Absolute stilte
Hoewel we in een pre-productiemodel meereden, was ook hiervan de bouwkwaliteit al nagenoeg perfect. Dat uit zich onder anderen in een opmerkelijke, absolute stilte in het interieur van de EQE. Wie toch liever wat geluid hoort, kan kiezen uit diverse kunstmatige soundscapes die akoestisch zowel het elektrische ‘gas’ als de recuperatie weergeven.
Hoewel er voor een goed oordeel een echt praktijktest nodig is, is duidelijk dat Mercedes-Benz met de nieuwe EVA2-architectuur een flinke sprong voorwaarts heeft gemaakt. We zijn benieuwd hoe de Mercedes EQE het zal doen ten opzichte van concurrenten als bijvoorbeeld de Porsche Taycan en de BMW i4.
Bron: Autoren-Union Mobilität/Jens Meiners