De ontwikkeling van elektrische voertuigen richt zich al langere tijd op kleine stadsauto’s. Deze auto’s zijn makkelijker te gebruiken in drukbevolkte gebieden zoals de grote steden. De nieuwste trend is die van de eenpersoonsauto. Zo is er bijvoorbeeld de Electra Meccanica Solo. Zoals de naam al aangeeft rijd je deze auto uitsluitend alleen.
Single-seater
Zoals eerder bijvoorbeeld ook al in de elektrische vrachtwagen van Tesla waarneembaar was, en ook in verschillende driewielers terugkomt, is de enkelzitter steeds gebruikelijker aan het worden. Meer dan één stoel is immers niet nodig voor klein vervoer. De elektrische auto is immers zeer milieuvriendelijk, dus meer dan één persoon vervoeren is minder noodzakelijk. Om die reden is de eenpersoonsauto sterk in opkomst. Dit was bijvoorbeeld ook op de autobeurzen van de afgelopen weken waarneembaar.
Electra Meccanica
Op de CES 2018 werd de Solo van Electra Meccanica gepresenteerd. Al werd de auto al twee jaar in verschillende vormen gesignaleerd tijdens tests en dergelijke. De ontwerpers van het voertuig ging van een simpele gedachte uit. De meest Amerikanen rijden dagelijks de vaste route naar het werk of om bijvoorbeeld boodschappen te doen. Dit doen zij alleen. Waarom zou er dan meer ruimte nodig zijn dan alleen het hoognodige, zoals in een eenpersoonsauto. Volgens hen is het gemakkelijker om eenzame rijders te overtuigen kleiner te gaan rijden, dan hen ervan te overtuigen meer passagiers mee te nemen. Twee deuren en driewielen zijn dan dus meer dan voldoende.
Niet nieuw
De eenpersoonsauto is, zoals veel EV-concepten, natuurlijk niet geheel nieuw. Eind jaren negentig was dit type voertuig ook al sterk in opkomst. Destijds was de start-up Ultima Sports Ltd. die met auto’s voor één op de markt kwam. Snel volgde het Zwitserse Rinspeed Design AG. Ultima Sports bestaat nog altijd als autofabrikant, Rinspeed vooral als adviesbureau voor de auto-industrie. De auto’s vonden hun weg naar de klant destijds niet. Mogelijk zal dit in het elektrische tijdperk anders verlopen/