De eerste productie-auto die driehonderd kilometer per uur kan rijden zal een elektrische auto zijn. Dit is de voorspelling van enkele experts op dit gebied. Dat de elektrische auto snel aan momentum wint is niet de enige reden waarom zij dit denken. Ook de mogelijkheden van een elektrische motor wegen sterk mee.
Efficiënt
De voornaamste reden waarom het gemakkelijk moet zijn voor een elektrische auto om deze snelheden te halen ligt vooral op het vlak van efficiëntie. Elektrische motoren kunnen meer gericht met hun energie omgaan. Daardoor moet het gemakkelijker zijn om snelheid te maken. Het is nog een kwestie van tijd voor driehonderd rijden mogelijk is. Daarvoor moeten nog enkele aanpassingen worden gedaan. Bijvoorbeeld in de motor van de voertuigen.
Directer
De motoren van elektrische auto’s werken veel directer dan die van brandstofauto’s. Er zijn minder bewegende deeltjes en de energie wordt sneller omgezet in snelheid. Er moeten echter nog minder bewegende deeltjes zijn om de laatste stap te kunnen zetten. Dat elektrische auto’s tot veel in staat zijn bleek recentelijk al. In 2017 werden meerdere snelheidsrecords op circuits overde hele wereld gebroken. Elektrische bolides reden vele malen sneller dan brandstofauto’s er ooit hadden gedaan. Dit moet ook mogelijk zijn voor EV’s die geproduceerd worden voor de massa, zo menen de experts. Een voorbeeld dat veel wordt aangehaald is de NIO EP9 dat op de Duitse Nürburgring het record brak.
Koeling
Het grote probleem zit hem volgens experts vooral in de manier waarop de auto’s gekoeld worden. Het is een misvatting om te denken dat de elektrische voertuigen geen koeling meer nodig hebben omdat er geen verbranding plaatsvindt. Ook deze wagens hebben namelijk nog altijd een vorm van koeling nodig. Dit vergt veel energie en kost bovendien ruimte die beter benut had kunnen worden om het voertuig meer power te kunnen geven.