Vandaag toonde Kia beelden van de volledig elektrische EV6. Dit is de eerste Kia die op het samen met Hyundai ontwikkelde E-GMP-platform staat. Ook lanceert men een nieuwe designfilosofie die Kia “Opposites United” noemt. Dit is ook de basis van het design van alle toekomstige Kia-modellen. De filosofie is gebaseerd op vijf belangrijke pijlers: ‘Bold for Nature’, ‘Joy for Reason’, ‘Power to Progress’, ‘Technology for Life’ en ‘Tension for Serenity’.
De Kia EV6 een sportieve crossover die visueel elementen toont het chique topmodel Stinger maar relatief grote wielen heeft. Kia geeft geen technische details vrij, de officiële onthulling is later deze maand. Maar de Kia EV6 deelt het platform met de Hyindai Ioniq 5 en dat zal voor het overgrote deel ook voor de aandrijflijn gelden. Als we dus kijken naar de Ioniq 5 dan mogen we accupakketten van 58 kWh en 72,6 kWh verwachten. Hij zal ook achter- of vierwielaandrijving krijgen. Opladen kan snel, dankzij de van Rimac afkomstige 800-volt technologie.
Designtaal
Maar terug naar het ontwerp. Karim Habib, Kia’s senior vice president en hoofdontwerper, legt uit: “Als eerste volledig elektrische model van Kia is de EV6 een uitstekend voorbeeld van progressief, mensgericht design in combinatie met elektrische aandrijfkracht. Wij zijn ervan overtuigd dat de EV6 een zeer aantrekkelijk en relevant model is voor de nieuwe markt van elektrische voertuigen.”
Opposites United
Het doel, zei Karim Habib, was om een onderscheidend, impactvol design te creëren. Dit wilde men bewerkstelligen door verfijnde hightech elementen te combineren met pure en royale volumes. En dit alles volgens de nieuwe “Opposites United” designfilosofie, die ook het design van alle toekomstige Kia-modellen zal bepalen. De filosofie is gebaseerd op vijf designpijlers, vrij vertaald: “Stoutmoedig voor de Natuur”, “Vreugde voor de Rede”, “Kracht voor Vooruitgang”, “Technologie voor het Leven” en “Spanning voor Sereniteit”. Karim Habib vat het als volgt samen:
“Wij willen dat onze producten een instinctieve en natuurlijke ervaring bieden, die het dagelijks leven van onze klanten verbetert. Ons doel is om de fysieke ervaring van ons merk vorm te geven en originele, fantasierijke en opwindende elektrische voertuigen te creëren. De ideeën van onze ontwerpers en het doel van het merk zijn meer dan ooit op elkaar afgestemd. Onze klanten staan hierbij centraal en beïnvloeden elke beslissing die we nemen.”
Front
De Kia EV6 heeft nieuwe dagrijlichten aan de voorkant, die deel uitmaken van de “Digital Tiger Face”. Dit is een evolutie van Kia’s kenmerkende “tijgerneus” grille voor het elektrische tijdperk. De lichten geven volgens Kia een dynamisch, opeenvolgend lichtpatroon. Daaronder bevindt zich een lage luchtinlaat die de breedte van de voorkant van de auto moet benadrukken.
Profiel
Qua profiel is de Kia EV6 een cross-over, die volgens Kia “modern, gestroomlijnd en aerodynamisch” is. Daartegenover staan ook scherpe lijnen en hightech details. Die moeten het ontwerp een opwindend karakter geven. De steil naar achteren doorlopende voorruit straalt dynamiek en doelgerichtheid uit, terwijl de achterspatborden er krachtig en volumineus uitzien. Een lijn die het profiel optisch verlengt, loopt langs de onderzijde van de deuren en loopt vervolgens omhoog naar de achterste wielkasten. Aan de achterzijde zien we taps toelopende C-stijlen, waar Kia hoogglanzende zwarte inzetstukken integreerde om de ramen optisch te vergroten. Verder bevindt zich aan de achterzijde ook een prominente dakspoiler.
Meer ruimte
Zoals andere autofabrikanten met volledig elektrische platformen ook laten zien, heeft de Kia EV6 een geheel vlakke vloeren. Dit biedt mogelijkheden om een geheel nieuw interieur te ontwerpen. Een van de meest opvallende elementen van het EV6-interieur is een gebogen digitaal instrumentenpaneel met hoge resolutie dat het instrumentendisplay van de bestuurder naadloos verbindt met het multimedia- en navigatiescherm op de middenconsole. De heldere vormentaal van het scherm en het slanke dashboard zijn bedoeld om de ruimte een open sfeer te geven, waardoor deze luchtiger lijkt.
Er zijn nog steeds een aantal fysieke knoppen, maar dat aantal is minimaal. Verder zijn er nog haptische toetsen onder het multimedia- en navigatiescherm voor een intuïtieve bediening van het klimaatcontrolesysteem. De middenconsole in de EV6 zweeft nagenoeg vrij en heeft daaronder de nodige vrije ruimte onderin. De slanke, lichte en eigentijdse stoelen zijn voorzien van bekleding van gerecyclede kunststoffen. Het stuurwiel heeft een opvallend vlak ontwerp.