De Polestar 2 moet het model worden waarmee Polestar de concurrentie met Tesla aan wil gaan. Aan het uiterlijk van het tweede model van Volvo’s zusteronderneming zal het niet liggen en de kwaliteit staat natuurlijk buiten kijf. Ook de productie heeft Geely, de Chinese eigenaar van Volvo en Polestar, duidelijk goed op orde. De productie van de Polestar 2 startte namelijk gewoon volgens planning. En dat in een tijd dat veel andere fabrieken de productie juist tijdelijk moesten staken vanwege de coronapandemie.
Eerste boot met Polestar 2’s in Zeebrugge
Ondertussen is de productie van de Polestar 2 in volle gang. Polestar verwacht dit jaar ongeveer 8.000 eenheden van de elektrische Polestar 2 voor de Europese markt te gaan bouwen en de eerste exemplaren zijn inmiddels per boot in Zeebrugge aangekomen. Ze ondergaan nog enkele controles en worden voorbereid voor aflevering, daarna gaan ze op transport naar de dealers en klanten. De Nederlandse klanten moeten nog wel even geduld hebben, de eerste eenheden zijn namelijk bedoeld voor klanten in Zweden en Noorwegen. De auto’s voor de Nederlandse, Duitse, Belgische en Britse kopers komen op korte termijn in Europa aan terwijl de Zwitserse kopers nog iets meer geduld moeten hebben.
‘Bewijs van betrokkenheid en efficiency’
Polestar’s CEO Thomas Ingenlath is opgetogen: “Dit is een geweldig moment. We zijn zover dat we de Polestar 2 aan onze eerste klanten in Europa kunnen afleveren. De komst van deze eerste levering is een bewijs van hoe betrokken we zijn bij onze klanten en hoe efficiënt we werken”.
Actieradius 470 kilometer
De Polestar 2 is een volledig elektrische, sportieve vierdeurs crossover. Het is geen directe opvolger van het eerste model van Polestar. De Polestar 1 is namelijk een zogenaamde 2+2 coupé en heeft een plug-in hybride aandrijving. Het tweede model van Polestar wordt geleverd met een elektromotor op de vooras en een op de achteras, en heeft dus vierwielaandrijving. Dankzij het riante vermogen van 300 kW sprint de Polestar 2 in slechts 4,7 seconden van 0-100 km/u. Het 78 kWh-accupakket van de Polestar 2 zorgt voor een riante actieradius van 470 kilometer volgens de WLTP-norm. Net als veel andere fabrikanten zal Polestar later ook een goedkopere versie, met één elektromotor, achterwielaandrijving en een kleiner accupakket uitbrengen.
Polestar Spaces
Net als Tesla wil ook Polestar de elektrische auto’s voornamelijk via internet verkopen. Maar Polestar gaat ook met fysieke verkooppunten werken. Komende zomer opent Polestar namelijk ook ene aantal “Polestar Spaces” op de voornaamste markten. Hier kunnen de klanten zich uitgebreid laten adviseren en ook een proefrit boeken. Klanten kunnen de proefritten uiteraard ook online boeken.