De bouw van de nieuwe Tesla Gigafactory bij Berlijn heeft nogal wat vertraging opgelopen. Eigenlijk was het de bedoeling dat de eerste eenheden van de Tesla Model Y al vorig jaar van de band zouden rollen. Dat is ook wel gebeurd, maar alleen in heel kleine aantallen, om de productielijnen te testen. Onlangs heeft Tesla een wat uitgebreidere vergunning gekregen van de Duitse autoriteiten, zodat de Amerikaanse autofabrikant ook een daadwerkelijke preproductie kan starten. Tesla mag in het kader van de preproductie 2.500 voertuigen bouwen, die men alleen voor interne doeleinden mag gebruiken.
Interne e-mail bevestigt leveringen
Maar de verwachting is dat de definitieve vergunning niet lang op zich zal laten wachten. Tesla loopt daar alvast op vooruit, zo blijkt uit een interne e-mail. Daarin wordt bevestigd dat Tesla in maart wil beginnen met de levering van de Model Y Performance. Deze interne e-mail, gericht aan Tesla-werknemers in Duitsland, werd openbaar gemaakt op het Duitse forum “Tesla Drivers and Friends” (TFF). Daarin staat dat de Model Y Model Performance uit Berlijn nu ook te bestellen is en dat deze naar verwachting vanaf maart beschikbaar zal zijn.
Leverdatum nu veranderd naar maart en mei
Ook een wijziging in de configurator gaf al een hint naar dit gegeven. Deze maand werd hierin een wijziging aangebracht, waarbij voor een witte en zwarte Model Y Performance een leveringsdatum in maart wordt genoemd. Voor de andere kleuren heeft men het over mei. Eerder stond er alleen “begin 2022” in de configurator voor de Performance-versie. Als we alleen van die wijzigingen in de configurator zouden uitgaan, kon het hier ook om leveringen uit China gaan. De interne e-mail bevestigt dat het hoogstwaarschijnlijk om in Duitsland geproduceerde voertuigen gaat.
Andere accu
Er waren in de configurator overigens nog meer wijzigingen die een hint waren. Dat komt omdat de exemplaren uit Grünheide een andere accu hebben dan die uit China.
Dankzij “een verbeterde energiedichtheid” – zo blijkt uit de interne e-mail – neemt de effectieve accucapaciteit naar verluidt toe van ongeveer 77 tot 79 kWh. Daardoor neemt de actieradius van de Long Range-uitvoering toe van 507 tot 533 kilometer. Dit is overigens met de 20-inch velgen, de enige versie die Tesla volgens de WLTP-cyclus heeft gehomologeerd. De kleinere 19-inch velgen zijn gunstiger qua aerodynamica, waarbij de actieradius naar schatting 565 kilometer bedraagt. De tweede uitvoering die men in de configurator kan kiezen is de Model Y Performance. Bij deze uitvoering vermeldt de configurator nu een actieradius van maximaal 514 kilometer. Dat was eerder nog 480 kilometer, gebaseerd op voertuigen uit China.
Nog meer wijzigingen
Er zijn overigens nog meer wijzigingen. Zo krijgt de Model Y volgens de eerdergenoemde e-mail een snellere processor. Dit betreft waarschijnlijk de AMD Ryzen, die ook in de nieuwste versies van de Model S zit, en ook in een aantal Model Y’s uit China. Verder krijgen de achterportieren van de Model Y voortaan dubbele beglazing. Ook krijgt hij standaard een hoedenplank. Deze moet geluiden uit de bagageruimte dempen en samen met de dubbele ramen voor een betere akoestiek zorgen. Bovendien krijgt de ‘Duitse’ Model Y een verbeterd audiosysteem en verwarmde ruitenwisserbladen. Ook de Model 3 krijgt overeenkomstige wijzigingen, met uitzondering van de dubbele beglazing op de achterportieren.