Vorig jaar kondigde de Chinese autofabrikant Changan Automobile aan dat het samen met Huawei en CATL een nieuw automerk, genaamd Avatr Technology, op de markt wil brengen. Tijdens een online evenement kondigde men toen de Avatr E11 aan. Aansluitend is men kennelijk voortvarend te werk gegaan want dit model wordt nu al in China gelanceerd.
Inbreng van Huawei en CATL
In feite is Avatr een gevalletje rebranding van een voormalige joint venture tussen Changan en NIO, waarbij ook telecommunicatiegigant Huawei en accufabrikant CATL wat in de melk te brokkelen hebben. Tan Benhong, CEO van Avatr, vertelde dat Changan de autotechnische knowhow inbrengt en CATL de accutechnologie. Verder zal Huawei verantwoordelijk zijn voor de software voor autonoom rijden en de intelligente functies in de cockpit. Huawei is als strategisch partner sterk betrokken bij de technologische ontwikkeling van Avatr, maar heeft geen belang heeft in de autofabrikant.
Verder vertelde Benhong dat “het nieuwe merk zal worden uitgerust met ’s werelds toonaangevende, onafhankelijke en controleerbare intelligente elektrische netwerk voertuig architectuur”. De ambities liegen er niet om. Men zegt dat het in 2030 “een merk van wereldklasse wil zijn, met een verkoop van 4,5 miljoen eenheden en EV’s die goed zijn voor 60 procent [van die verkoop]”. Ook is van plan om 30 procent van die verkoop uit exportmarkten te laten bestaan.
Niet meer dan wat teasers
Avatr wil inbreken in het snel opkomende EV-segment waarbij men de nadruk vooral op technologie en software wil leggen, zegt men. Met name de connectiviteit moet een belangrijke rol spelen. Bij de online aankondiging van de Avatr E11, vorig jaar, was er nog geen sprake van een fysiek prototype laat staan een pre-productiemodel. Het enige wat er te zien was, was het silhouet van een vrij slanke SUV en enkele details. Ook de officiële informatie die Changan Automobile verspreidde, bevatte weinig details.
Avatr E11
Nu, een jaar later, brengt Avatr zijn eerste model op de Chinese markt uit. Er is dus hard gewerkt door Changan, Huawei en CATL. De Avatr E11, zoals het eerste model heet, is een coupé-achtige elektrische SUV. Men maakt gebruik van een nieuwe, genetwerkte voertuigarchitectuur die men CHN noemt. Hierbij schijnt de C voor Changan te staan, de H voor Huawei en de N voor CATL.
Het CHN-platform van de Avatr E11 werkt op 750 volt wat behoorlijk goede snellaadcapaciteiten mogelijk moet maken. De E11 is verkrijgbaar in drie versies. De prijzen liggen omgerekend tussen ruim 50.000 euro en bijna 60.000 euro. Daarnaast biedt Avatr ook een limited edition aan. Deze Avatr 011 kost bijna 90 mille. Alle versies hebben twee motoren en vierwielaandrijving.
Voor de energieopslag maakt men gebruik van een CATL cell-to-pack accu. Deze is verkrijgbaar in twee varianten, waarbij de actieradius 555 en 680 kilometer volgens de behoorlijk optimistische Chinese CLTC-norm is.
De leveringen van de twee goedkopere varianten zijn voor het eind van dit jaar gepland. Het duurste model moet in het eerste kwartaal van volgend jaar worden geleverd.