Als het gaat om elektrische auto’s hoeven wij vooralsnog niet bij Mazda aan te kloppen. Hier gaat op korte termijn verandering in komen. Op dit moment test Mazda met een volledig elektrische auto. De elektrische auto heeft nu nog alle contouren van de CX-30. Het eerste beeld en informatie op de auto zelf roepen wel wat vraagtekens op.
Elektrische Mazda CX-30
Het is nog compleet onduidelijk of de CX-30 daadwerkelijk als elektrische variant beschikbaar gaat komen. Dat Mazda dit model heeft gekozen om te testen wil nog niet alles zeggen. De matzwarte CX-30 heeft op de zijkant daarnaast de tekst e-TPV vermeld staan. Deze tekst kan mogelijk duiden op de nieuwe aandrijflijn die Mazda zal gebruiken voor hun elektrische auto’s. In dat geval is de CX-30 toevallig gekozen als studiemodel voor deze aandrijflijn.
Dat juist de CX-30 is gekozen om de aandrijflijn te testen wordt nogmaals bevestigd door de grille. Deze is namelijk compleet open in tegenstelling tot wat je normaal verwacht bij een elektrische auto. Hierdoor lijkt het er sterk op dat de fabrikant de basis heeft genomen van de CX-30 en er gewoon een accupakket in gelepeld heeft.
Lancering volgt snel
Volgens Mazda kunnen wij zeer binnenkort meer gaan verwachten. Helaas zal een lancering op de IAA uitblijven. De fabrikant schittert hier in afwezigheid. Naar alle waarschijnlijk zal Mazda dan ook een moment vlak na de IAA kiezen voor de lancering. Tijdens deze lancering zal meer duidelijkheid komen over de nieuwe aandrijflijn en wat de elektrische toekomstplannen zijn bij het merk.
Mazda heeft enkele maanden geleden al te kennen gegeven dat hun elektrische auto in Europa als eerste beschikbaar zal komen. Vooral de strengere milieunormen bieden volgens de Japanners veel mogelijkheden om hun elektrische variant op de markt te brengen. De productie van de elektrische Mazda zal nog wel in Japan plaatsvinden. Dit zal gewoon in bestaande fabrieken gebeuren, aldus de fabrikant zelf.
Samenwerking Toyota
Mazda heeft samen met Toyota een samenwerkingsovereenkomst gesloten. In de nieuw gevormde joint-venture zullen beide fabrikanten onderdelen gaan ontwikkelen voor elektrische auto’s. Denk hierbij dus aan een accupakket of aan de elektromotor zelf. Uiteindelijk moet het platform vrij in te delen zijn zodat elke configuratie gemaakt kan worden. Met het modulaire platform kunnen fabrikanten zelf bepalen welke elektromotoren en welk accupakket onder een auto komen te zitten. Het modulaire platform zal pas werkelijk in 2023 hun eerste vruchten afwerpen. Tot die tijd moet Mazda de ontwikkeling nog compleet in eigen huis uitvoeren.