Elektrische auto’s zijn razend populair en grijpen steeds vaker de aandacht van de consument. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er vanaf 2030 geen brandstofauto’s meer mogen worden verkocht. Hoe je dat terugziet in het dagelijks leven? Wij zetten een aantal zaken op een rij.
Laadpalen in iedere parkeergarage en langs iedere (snel)weg
Waar je vroeger echt moest zoeken naar een laadpaal, hoeft dat tegenwoordig niet meer. In iedere parkeergarage, vlakbij vrijwel iedere publieke parkeerplaats en langs iedere snelweg kom je tegenwoordig (snel)laders tegen. Anno 2022 zijn er al 100.000 (semi-)publieke laadpalen. En dacht je dat dit veel was? De verwachting is dat dit aantal oploop tot 1.8 miljoen in 2030.
Er ontstaan nieuwe woorden
Als er door een ontwikkeling nieuwe woorden ontstaan én ze ook nog worden opgenomen in de Van Dale, is de kans groot dat het om een blijvende trend gaat. De laadpaalklever is iemand die aan de laadpaal blijft hangen, terwijl zijn auto al (lang) volgeladen is. Vaak tot ergernis van anderen. De vakantieauto is in trek bij mensen die met hun elektrische auto, vanwege de beperkte actieradius of trekkracht, niet mee kunnen nemen op vakantie. En range anxiety is een term die is ontstaan, omdat mensen bang waren dat ze met een lege accu stil kwamen te staan.
Elektrische auto’s laten hun gezicht zien in de autosport
De meeste van ons kennen Formule 1 wel, er is nu ook ook Formule E. De E geeft al een beetje weg wat voor auto’s er in deze divisie racen. Ze zijn dan ook elektrisch. Sommige mensen noemen de Formule E al de toekomst van de Formule 1. Unibet ziet al veel mensen wedden op Formule 1, maar nog niet op de Formule E. Zal dat in de nabije toekomst veranderen? De Formule E is pas ontstaan in 2012 en het seizoen van 2014-2015 was het eerste kampioenschap gehouden. De sport is dus ook vrij jong en heeft een hoge potentie om flink te groeien in de komende jaren.
Er gaat geen reclameblok voorbij zonder elektrische auto’s
Toegegeven: we zien af en toe ook reclames van hybrides, maar het gros van de auto reclames gaat tegenwoordig toch wel over elektrische auto’s. Logisch ook: steeds meer merken komen met een (nieuw) elektrisch model op de proppen.
De actieradius wordt steeds beter
De actieradius was altijd het zorgenkindje. De term range anxiety – die we hierboven al even noemde – kwam je overal tegen. Echter, de ontwikkelingen gaan snel. De actieradiussen worden beter, maar deze innovatie spant de kroon. Je zou bijna denken dat het uit een Sci-Fi film komt, maar toch is dit misschien wel de toekomst. Fiat werkt aan een elektrische 500 die door een slim oplaadsysteem en een inductieve rijbaan gewoon zou kunnen opladen wanneer jij aan het rijden bent.