Het wachten is voorbij voor Abarth-fans die een elektrische hot hatch willen en het introductiemodel, de 500e Scorpionissima, zijn misgelopen. De reguliere versies, de Abarth 500e en 500e Turismo, zijn namelijk onthuld. Ook deze combineren de legendarische sportiviteit van het Italiaanse merk met de groene voordelen van elektrisch rijden.
Abarth 500e is hét voorbeeld van een elektrische hot hatch
Abarth, het merk met de schorpioen in het logo, staat synoniem voor rijplezier en opvallend design. Maar hoe vertaal je die rijke traditie naar een groenere toekomst? De 500e en 500e Turismo zijn de antwoorden op die vraag. Met deze modellen betreedt Abarth de wereld van elektrische hot hatches zonder concessies te doen aan het sportieve erfgoed. Abarth toont met de lancering van de 500e en 500e Turismo aan dat het iconische Italiaanse merk klaar is om de uitdagingen van een elektrische toekomst aan te gaan, zonder de sportieve ziel te verliezen waar het merk zo bekend om staat.
De nieuwe modellen weerspiegelen de balans tussen milieubewustzijn en rijplezier, en bieden een frisse kijk op het elektrische hot hatch segment. Volgens Stellantis, het moederbedrijf van Abarth, zijn de 500e en 500e Turismo ontworpen met het oog op drie kernwaarden: prestaties, technologie en duurzaamheid. Het resultaat? Compacte, sportieve elektrische auto’s met de onmiskenbare Abarth-passie.
Een elektrische ‘500’ met aansprekende prestaties
Beide modellen worden aangedreven door een elektromotor, maar met verschillende vermogensniveaus. De 500e levert al 118 kW (160 pk) maar de motor van de Abarth 500e Turismo levert zelfs 140 kW (190 pk). Aardig wat voor zo’n klein autootje en dat zie je ook terug in de prestaties: de 500e sprint in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de 500e Turismo deze sprint in slechts 6,9 seconden voltooit.
De krachtbron wordt gevoed door een 42 kWh accu, wat beide modellen een actieradius van ongeveer 320 kilometer geeft. Het snelladen gebeurt met maximaal 85 kW, waardoor het mogelijk is om de accu in ongeveer 30 minuten tot 80 procent op te laden.
Typische Abarth rijdynamiek
De Abarth 500e en 500e Turismo zijn uitgerust met geavanceerde ondersteltechnologie om een wegligging te garanderen die bij de prestaties past. Een McPherson-ophanging aan de voorzijde en een torsie-as aan de achterzijde zorgen voor een wendbaar en responsief rijgedrag, waardoor je elke bocht vol vertrouwen kunt nemen.
Mix van comfort en race-geïnspireerd design
De 500e en 500e Turismo zijn verkrijgbaar als hatchback (sedan) en cabriolet. Ze bieden een rijke uitrusting die comfort en sportiviteit combineert. Standaard zijn onder meer een acht inch touchscreen infotainmentsysteem, parkeersensoren, een achteruitrijcamera en adaptieve cruise control inbegrepen. Boven onderscheidt de 500e Turismo zich ook met sportstoelen, 17-inch lichtmetalen velgen en krachtige Brembo-remmen. Het interieur van de Turismo is verfraaid met exclusieve materialen en afwerkingen, die de sportieve uitstraling van de auto versterken.
Marktintroductie en prijzen Abarth 500e (Turismo/Cabrio)
Bestellingen worden nu geaccepteerd en de eerste leveringen worden verwacht in de loop van 2023.
De Nederlandse prijzen voor de Abarth 500e beginnen bij € 39.490, terwijl de 500e Turismo vanaf € 43.490 verkrijgbaar is. Voor de cabrioletversies dien je iets dieper in de buidel te tasten, met prijzen van € 42.490 en € 45.990 voor respectievelijk de 500e en 500e Turismo.
Abarth’s elektrische toekomst
De vraag rijst of de Abarth 500e en 500e Turismo net zo succesvol zullen zijn als hun benzine-aangedreven voorgangers. Er is natuurlijk een groeiende vraag naar elektrische auto’s en de Abart 500e biedt een aantrekkelijke combinatie van sportiviteit en duurzaamheid. Evengoed zijn dit echte niche-modellen. Het is dus nog even afwachten of deze nieuwe modellen inderdaad een blijvende impact op de markt zullen maken en hoe groot die impact zal zijn.