Alfa Romeo verrast de autowereld door als eerste volledig elektrische model geen SUV in de vorm van de Tonale te introduceren, maar een prachtige elektrische sportwagen. Bovendien is het niet zomaar een sportwagen, maar eentje die vernoemd is naar de vroegere Alfa Romeo 33 Stradale. Daarmee stelde het Italiaanse automerk zichzelf meteen voor een uitdaging. Die Alfa Romeo 33 Stradale was namelijk een auto met een behoorlijke reputatie. Zeg maar gerust een legende.
Alfa Romeo 33 Stradale: zinnenprikkelend design
We kunnen niet anders zeggen dan dat het ontwerp van de nieuwe 33 Alfa Romeo Stradale bijzonder geslaagd is. Het is wat je noemt een toonbeeld van Italiaanse esthetiek. Het design is minimalistisch maar toch ook uitbundig en krachtig, met een nadruk op vloeiende lijnen en elegante vormen. Het is een samensmelting van klassieke Italiaanse elegantie en futuristische flair. De auto is een visueel spektakel, van de gestroomlijnde carrosserie tot de luxueuze interieurdetails. Het is alsof een Italiaanse meester-schilder een penseel heeft genomen en een meesterwerk op vier wielen heeft gecreëerd.
Dit is dus absoluut geen doorsnee elektrische auto, en ook geen doorsnee sportauto. We kunnen het beter een kunstwerk op wielen noemen, en een zeer geslaagde ode aan het erfgoed van Alfa Romeo.
Geïnspireerd door een legende
Zoals gezegd was de originele 33 Stradale een legendarische sportauto. Met de in 1967 gelanceerde 33 Stradale (zie foto hieronder) toonde Alfa Romeo zich een pionier op het gebied van design en techniek. De Alfa Romeo 33 Stradale was een van de eerste echte supercars. Bovendien was het ook de snelste straatauto ter wereld. Deze nieuwe incarnatie is niet alleen een eerbetoon aan die legendarische sportwagen maar ook een veelbelovende start van Alfa Romeo’s elektrische tijdperk.
Meer dan 300 km/u
Kopers kunnen bij de Alfa Romeo 33 Stradale kiezen uit twee aandrijfvarianten. Een ervan is de bekende 3.0-liter V6 twin-turbo motor die door Alfa Romeo is herzien en dan 620 pk levert. Hiermee kan de auto een topsnelheid van 333 km/u bereiken en in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten.
Van de volledig elektrische variant is alleen maar bekend dat hij over meer dan 750 pk zal beschikken en een WLTP-actieradius van ongeveer 450 kilometer heeft. Maar de prestaties zullen ongetwijfeld indrukwekkend zijn en niet veel afwijken van de ICE-variant.
De auto is verder uitgerust met een reeks innovatieve functies, zoals een H-frame aluminium chassis, actieve schokdempers en een Brake-By-Wire remsysteem van Brembo. Deze technologieën maken de 33 Stradale niet alleen krachtig maar ook ongelooflijk wendbaar en responsief. Verder beschikt de 33 Stradale ook over een aantal zaken die de rijervaring verrijken. Denk aan een geavanceerd navigatiesysteem en zelfs een front axle lift-systeem om zonder schade over obstakels te kunnen rijden.
Exclusief
Wat die kopers betreft: dat zijn er niet zo veel. Niet omdat er weinig belangstelling voor deze auto is, maar omdat Alfa Romeo de nieuwe 33 Stradale in een beperkte oplage van slechts 33 stuks zal bouwen. Bovendien zal Alfa Romeo deze 33 exemplaren zoveel mogelijk aan de wensen van de kopers aanpassen. Dit zorgt ervoor dat deze sportwagen een heel exclusief en uniek karakter heeft.
Iets wat de 33 Stradale ook uniek maakt, is de samenwerking met F1-coureur Valtteri Bottas. De Finse kampioen heeft bijgedragen aan de afstelling van de auto, waardoor Formule 1-technologie en -ervaring nu deel uitmaken van een straatauto. Dit zorgt voor een ongeëvenaarde rijervaring, zowel op de weg als op het circuit.
Alfa Romeo 33 Stradale te zien op de IAA Mobility 2023
Voor degenen die niet het geluk hadden er een te bemachtigen, is er een kans om dit meesterwerk te bewonderen. De 33 Stradale maakt volgende week namelijk zijn debuut op de IAA Mobility 2023 in München, welke van 5 tot 10 september wordt gehouden.