In mei vorig jaar werd al eens gesproken over de mogelijke komst van een elektrische variant van de Audi A8. Destijds was het de bedoeling om ook een luxe en elektrische limousine op de markt te brengen. Tijden veranderen en zo veranderen de plannen ook. Zo heeft Audi te kennen gegeven dat men van het idee is afgestapt om de A8 met elektrische aandrijving op de markt te zetten.
Waarom niet eigenlijk?
Wanneer je naar het huidige aanbod kijkt van elektrische auto’s valt er iets op. Zo leunen fabrikant vooral op elektrische aangedreven SUV’s, crossovers of compacte modellen. Het zijn enerzijds modellen waar momenteel veel vraag naar is, maar anderzijds zijn het juist ook de modellen waar de elektrische aandrijving makkelijk toepasbaar is.
Wanneer je gaat kijken naar (luxe) sedans is het aanbod plotseling een stuk kleiner. Wij komen dan een tweetal modellen van Tesla tegen en de zeer sportieve Porsche Taycan. Wanneer je dus in de markt bent voor een elektrische aangedreven sedan is het aanbod een stuk beperkter. De Audi A8 zou een leuke aanvulling zijn in deze rij, al zou het prijskaartje niet overeenkomen met de rest. Dit laatste lijkt een motivatie te zijn voor Audi om de A8 juist niet van een elektrische aandrijflijn te voorzien.
Concurrentie
Door het officieel terugtrekken van de Audi A8 is er wellicht goed nieuws voor andere fabrikanten. BMW heeft bijvoorbeeld aangekondigd dat zij wel hun meest luxueuze sedan van een elektrische aandrijflijn voorzien. Wanneer dit model werkelijk op de markt zal verschijnen is helaas nog niet duidelijk. Deze week werd bekend dat Bentley momenteel serieuze plannen heeft om ook met een dergelijke auto op de markt te komen. Deze moet in 2025 in de prijslijst opgenomen worden. De concurrentie zal direct profiteren van de afwezigheid van de Audi A8. Dit model is immers al jaren geliefd bij de hoger geplaatste heren als favoriet vervoersmiddel. Als de hoge heren besluiten om groen te rijden zullen ze uit moeten wijken naar andere merken.
Focus
Volgens Hans-Joachim Rothenpieler, hoofd ontwikkeling bij Audi, heeft men momenteel de focus gelegd op de ontwikkeling van volledig elektrische SUV’s en crossovers. Deze focus komt echter niet uit de lucht vallen. Zoals reeds eerder benoemt in dit artikel is het juist deze markt die nog steeds groeiende is. In deze markt wil Audi zich dan ook graag mengen. De groei en de vraag naar sedans is in de afgelopen jaren al flink afgenomen. Verder investeren in deze auto’s heeft volgens de fabrikant dan ook geen toegevoegde waarde en zal zelfs geld gaan kosten.
Vernieuwde Audi A8 PHEV
Het bovenstaande neemt niet weg dat men niet meer zal blijven investeren in de ontwikkeling van de Audi A8. De volgende generatie Audi A8 zal volgens het merk wel volledig elektrisch kunnen rijden. Deze vernieuwde plug-in hybride kan dan wederom volledig elektrisch rijden. Hierbij zullen ze als basis de D5-hybride techniek gebruiken. Met deze techniek kan er momenteel 48 kilometer volledig elektrisch gereden worden met de huidige A8. Bij de vernieuwde Audi A8 belooft men dat dit meer elektrische kilometers zullen worden.