In het buitenland wordt steeds vaker voor de elektrische auto gekozen als de vloot van een onderneming moet worden samengesteld. Dit is de uitkomst van een onderzoek dat in verschillende landen werd gehouden. Vooral transnationale ondernemingen hebben grote plannen op dit gebied. Zo zijn er bijvoorbeeld al missies omschreven op dit gebied.
Volledig elektrisch
Tien grote ondernemingen die in meerdere landen opereren zijn samen overeengekomen dat zij zich zullen verenigen in de zogenaamde EV100. Onder andere Unilever, Deutsche Post, Baidu, Ikea Group en Vattenfal hebben zich hierbij aangesloten. Het doel van de groep is om alle voertuigen die zij verspreid over de wereld gebruiken op koste termijn elektrisch te maken. In 2030 moeten de verschillende vloten volledig elektrisch zijn gemaakt door de deelnemers.
Duizenden auto’s
Gezien de omvang van de bedrijven gaat het daarom dus ook om duizenden auto’s. Volgens berekeningen zou het om 3.500 stuks per onderneming gaan. Dat komt dus nu al neer op zo’n 35.000 voertuigen wereldwijd. Sommige bedrijven, zoals Vattenfal, hebben zichzelf voorgenomen om sneller dan de afgesproken dertien jaar te gaan. Vattenfal wil bijvoorbeeld in 2022 al zijn 3.500 auto’s hebben ingewisseld. Het voordeel daarbij is dat het bedrijf als energieleverancier hier zelf ook een belang bij heeft. Zo wil het een groot oplaadnetwerk in Europa gaan uitrollen. Voor het bedrijf valt dus veel te winnen met deze deal met de andere multinationals.
Opvolger van oud plan
De bedrijven hebben het plan gemodeleerd naar een idee dat al eerder in de Verenigde Staten enige tijd heeft geklopen. Daar werden verschillende bedrijven gestimuleerd om ook dergelijke stappen te ondernemen. Dit was een idee van de destijds zittende regering Obama. Onder de nieuwe president Donald Trump wordt dit plan echter niet meer bekostigd. Daarom hebben anderen nu zelf dit idee verder ontwikkeld en gaan de bedrijven in een andere samenstelling dan voorheen verder.