Een elektrische bestelauto of camper van 4.200 kilo besturen met alleen een rijbewijs B? Het lijkt toekomstmuziek, maar is binnenkort gewoon toegestaan. Het Europees Parlement heeft vorige week ingestemd met een herziening van de rijbewijsrichtlijn, waarmee de gewichtslimiet voor rijbewijs B wordt opgerekt van 3.500 naar 4.250 kilo – mits het voertuig schoon aangedreven is. Een belangrijke stap die niet alleen relevant is voor pakketdiensten en gemeentelijke voertuigen, maar ook voor particuliere EV-rijders en liefhebbers van elektrisch kamperen.
Wat betekent dit voor bestuurders van elektrische bestelwagens?
Tot nu toe was elektrisch rijden in het zwaardere segment iets voor beroepschauffeurs. Vooral en campers en grotere bestelwagens zoals de E-Transit kwamen al snel boven de 3.500 kg uit vanwege het gewicht van de accu’s van de elektrische aandrijving. Daardoor was minimaal een C1-rijbewijs vereist. Dat betekende extra theorie, een medische keuring en hogere kosten. Voor veel particulieren was dat een showstopper.
Elektrische campers worden eindelijk realistisch
Fabrikanten van elektrische campers, zoals Iridium of de elektrische versies van Fiat Ducato-ombouwen, liepen al jaren tegen dezelfde muur op: het gewicht. Een groot accupakket, gecombineerd met de eveneens vrij zware camperinrichting en accessoires, drukt het voertuig al snel boven de 3.800 of zelfs 4.000 kilo. Daarmee viel het automatisch buiten bereik van het B-rijbewijs.
De nieuwe EU-regels maken daar een einde aan. Zolang het extra gewicht te wijten is aan de aandrijflijn, en het voertuig schoon wordt aangedreven, mag het straks gewoon met een regulier rijbewijs bestuurd worden. Een grote opluchting voor wie elektrisch wil reizen zonder bijkomende papieren.
Ook belangrijk voor wie zelf een elektrische bestelwagen wil ombouwen
Zelf een elektrische bestelbus ombouwen tot camper? Dan liep je tot nu toe ook tegen de 3.500 kg-grens aan. Zelfs bij lichte opbouw kwam je met een basis-EV als de e-Crafter of e-Transit al snel in de gevarenzone. Wie zich netjes aan de regels wilde houden, moest het ombouwproject beperken of toch aan het C1-rijbewijs geloven.
Met de nieuwe richtlijn wordt die marge ruimer. Dat biedt perspectief voor ombouwbedrijven én particulieren die hun camper zelf bouwen. Typegoedkeuring, verzekering en gebruik worden eenvoudiger zodra de voertuigklasse binnen de B-categorie blijft.
Wat zijn de voorwaarden van de nieuwe rijbewijsregels?
De uitzondering geldt uitsluitend voor voertuigen met een alternatieve aandrijving. Dat betekent:
- Elektrisch aangedreven voertuigen
- Voertuigen met brandstofcellen op waterstof of biogas
- Géén voertuigen op diesel of benzine, en ook niet op een e-fuel
Daarnaast geldt dat het extra gewicht afkomstig moet zijn van de aandrijflijn zelf – dus van het accupakket, de brandstofcellen, de elektromotor of bijbehorende systemen. Extra gewicht door belading, opbouw of accessoires telt niet mee voor deze regeling.
Lidstaten mogen zelf bepalen of ze een extra rijopleiding of praktijktoets invoeren voor deze voertuigen. Een volledig vrachtwagenrijbewijs eisen mag echter niet meer.
Breder pakket aan rijbewijsvernieuwingen
De aanpassing van de B-grens is onderdeel van een bredere modernisering van het EU-rijbewijs. Enkele andere onderdelen van de richtlijn:
Digitaal rijbewijs op komst
De fysieke rijbewijskaart maakt plaats voor een digitaal rijbewijs, gekoppeld aan de EU Digital Identity Wallet. Daarmee kun je je rijbewijs voortaan op je smartphone meenemen. Dat maakt het ook eenvoudiger om je rijbewijs te verlengen of over te zetten naar een ander EU-land.
Meer aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers
Zowel in de theorie als praktijk worden nieuwe bestuurders straks getraind op risicobewustzijn rondom voetgangers, fietsers, e-scooters en andere kwetsbare weggebruikers. De rijopleiding sluit daarmee beter aan op de veranderende mobiliteitsmix in steden.
Wanneer gaan de nieuwe rijbewijsregels voor elektrische bestelwagens gelden?
De nieuwe richtlijn treedt pas in werking na formele afronding, en lidstaten krijgen vervolgens vier jaar om de regels om te zetten naar nationale wetgeving. Nederland mag eerder beginnen – en volgens signalen vanuit Den Haag wordt daar al aan gewerkt.
Wat kun je nu al doen?
- Ben je van plan om een elektrische camper aan te schaffen of om te bouwen? Dan is dit het moment om je te oriënteren. Ook omdat er steeds meer aantrekkelijke elektrische bestelwagens zijn.
- Houd er rekening mee dat Nederland aanvullende eisen kan invoeren, zoals een korte praktijktoets. Dat geldt ook voor de huidige gedoogregeling.
- Volg ontwikkelingen via RDW, ILT en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Voor veel bedrijven, vooral logistieke dienstverleners, opent deze wijziging nieuwe mogelijkheden. Met die 750 extra kilo aan marge kan elektrisch rijden ook buiten de stad écht volwassen worden.