BMW heeft vandaag het doek getrokken van de volledig elektrische BMW 3-serie. Dit klinkt hoopvol en je zou het met een hoop bombarie verwachten. Helaas moeten wij dit artikel met enige teleurstelling schrijven, maar later hier meer over. De getoond 3-serie zal door het leven gaan als de BMW i3. Inderdaad, deze naam heb je al eens eerder voorbij zien komen. Ondanks dezelfde naam deelt de nieuwste EV geen techniek van het oudere model.
Speciale versie 3-serie
De BMW i3 is wel een speciale versie. Om een actieradius van 526 kilometer te kunnen waarborgen heeft men gekozen voor de zogenoemde ‘L-versie’. Door te kiezen voor de verlengde versie kan men ook een groter accupakket monteren tussen beide assen. De wielbasis van deze verlengde 3-serie is 11 centimeter verlengd tot 2,97 meter. Deze keuze voor deze verlengde 3-serie zorgt er voor dat er een accupakket gebruikt kan worden van 70,3 kWh. Snelladen kan met een maximum laadvermogen van 95 kW.
De i3 eDrive35L, zoals hij werkelijk heet, krijgt een 286 pk sterke elektromotor aan boord. Dit zorgt er voor dat de EV in 6,2 seconde op 100 km/h zit.
Teleurstelling
Waarom is de elektrische BMW 3-serie dan werkelijk een teleurstelling? De oplettende lezer en fan van BMW hebben wellicht al kunnen opmerken dat er geen verlengde versie van de 3-serie in de Europese prijslijsten staat. Deze verlengde versie is enkel in China te koop. Deze BMW i3 eDrive35L zal niet in Europa beschikbaar zijn, maar enkel op de Chinese prijslijsten verschijnen. Het is een bittere pil die wij, voor nu, even moeten slikken.
BMW heeft wel te kennen gegeven dat de vernieuwde BMW 3-serie in de ontwikkelfase zit. Deze versie komt uiteraard ook op de Europese markt. Naar alle waarschijnlijkheid zullen wij hier wel een elektrische versie van zien. Het is onduidelijk wanneer de vernieuwde versie het levenslicht zal zien, maar dat wij nog even geduld moeten hebben is wel duidelijk.