Wie had gedacht dat Caterham, de Britse fabrikant van minimalistische sportwagens, de handen ineenslaat met Yamaha, bekend van motoren en muziekinstrumenten, om een elektrische sportcoupé te bouwen? Een opmerkelijke combinatie, maar wel eentje die perfect past bij Caterham’s filosofie.
Caterham zocht voor de ontwikkeling van zijn eerste elektrische auto een partner die dezelfde passie deelt voor pure rijbeleving en technische innovatie. En die vonden ze in Yamaha, een bedrijf dat niet alleen een rijke historie heeft in de motorwereld, maar ook een pionier is op het gebied van elektrische mobiliteit. Yamaha brengt zijn expertise in elektrische aandrijflijnen en voertuigdynamica mee naar Project V, Caterham’s eerste stap in de wereld van elektrische auto’s.
Project V: Een Caterham in een nieuw jasje
De Caterham Project V, die vorig jaar zijn debuut maakte op het Goodwood Festival of Speed, verraste vriend en vijand. Niet alleen omdat het Caterham’s eerste elektrische auto is, maar ook omdat het een afwijking is van de traditionele open Seven roadster. Project V presenteert zich als een elegante coupé, met vloeiende lijnen en een moderne uitstraling. Maar laat je niet misleiden door het nieuwe jasje, onderhuids blijft het een echte Caterham.
Lichtgewicht blijft troef bij Caterham Project V
Een van de grootste uitdagingen bij het ontwikkelen van elektrische sportwagens is het gewicht. Accupakketten zijn nu eenmaal zwaar, en dat gaat vaak ten koste van de prestaties en de rijdynamiek. Maar niet bij Caterham. Zij zijn geobsedeerd door gewichtsbesparing, en dat geldt ook voor Project V. Door gebruik te maken van lichtgewicht materialen en een compacte elektrische aandrijflijn weegt de Project V slechts 1190 kg. Dat is lichter dan veel concurrenten in het segment van elektrische sportwagens.
Prestaties en specificaties
De Caterham Project V belooft een waar rijdersauto te worden. Met een vermogen van 200 kW (272 pk) en een koppel van meer dan 300 Nm sprint de auto in minder dan 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt rond de 230 km/u. De accucapaciteit bedraagt 55 kWh, goed voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer (WLTP). Snelladen is mogelijk met een vermogen tot 150 kW.
De toekomst van Caterham
De Project V moet laten zien dat Caterham klaar is voor de toekomst van elektrisch rijden, zonder zijn kernwaarden te verloochenen. De ontwikkeling van het prototype is in volle gang, onder leiding van TOKYO R&D, een gerenommeerd Japans engineeringbureau. De planning is dat het prototype medio 2025 klaar is, waarop de commerciële productie kan beginnen. Wanneer we de eerste exemplaren op de weg kunnen verwachten, is nog niet bekendgemaakt, maar reken op een marktintroductie ergens in 2026 of 2027.