Citroën heeft de volledig elektrische nieuwe ë-C4 X onthuld, een cross-over die in het middensegment zal worden gepositioneerd. Volgens Citroën combineert de ë-C4 X “het elegante silhouet van een hatchback met de moderne dynamiek van een SUV en de tijdloze verfijning en ruimtelijkheid van een vierdeurs”. Nederlandse kopers kunnen de elektrische Citroën ë-C4 X waarschijnlijk begin 2023 bestellen.
Alternatief voor hatchback en SUV
Vincent Cobée, Global CEO van Citroën vertelt het volgende over de ë-C4 X: “Veel klanten hebben ons verteld dat ze een betaalbaar, verantwoord en elegant alternatief willen voor het massale hatchback- en SUV-aanbod in het segment van compacte volumeauto’s, en dit is onze beste invulling van die behoefte – een vooruitstrevend, onderscheidend crossdesign dat alle comfort, technologie, veiligheid en waarde biedt die je van Citroën verwacht, maar ook een uitstekende ruimtelijkheid en veelzijdigheid voor limousines, met het voordeel van zero-emissie, volledig elektrische aandrijving.”
Design
Net als de Renault Arkana en de Peugeot 408 heeft Citroën gekozen voor een sportieve, lagere SUV-variant, die je een SUV-coupé of SUV cross-over zou kunnen noemen. Het moge duidelijk zijn dat men in Frankrijk van mening is dat dit concept de komende jaren veel kopers zal aanspreken. Uiteraard zal de Citroën zich qua design als vanouds positief willen onderscheiden.
Pierre Leclercq, verantwoordelijk voor het design van de nieuwe Citroën: “De ë-C4 X onderscheidt zich van de massa – aan de voorkant behoudt hij de rondingen en de designtaal die onmiskenbaar Citroën zijn, maar als je rond de auto loopt, zie je dat zijn silhouet uniek is – veel dynamischer en opwindender. We wilden meer lengte om de achterpassagiers meer comfort te bieden, en een zeer grote bagageruimte om tegemoet te komen aan de behoeften van klanten die een meer traditionele bagageruimte willen zonder dat de auto er doosachtig of onhandig uitziet.”
CMP-platform
Ook de ë-C4 X is gebaseerd op het bekende CMP-platform (Common Modular Platform) van Stellantis. Dit platform, nog afkomstig uit de stal van Groupe PSA, is ook geschikt voor verbrandingsmotoren maar Citroën zal de ë-C4 X in de meeste Europese landen uitsluitend in elektrische vorm aanbieden.
Met een lengte van 4600 millimeter vult de ë-C4 X het gat tussen de normale C4 (4360 mm) en de C5 X (4800 mm). De wielbasis van 2670 millimeter is dezelfde als die van de ë-C4. Binnenin krijgen de inzittenden “een ongeëvenaard gevoel van rust, comfort en ruimte”, aldus de fabrikant. De bagageruimte heeft een inhoud van 510 liter, met daaronder extra ruimte voor het meenemen van extra spullen en voor het opbergen van de oplaadkabel. De 16 open en gesloten opbergvakken zorgen voor een totaal opbergvolume van 39 liter in de hele cabine. De rugleuningen van de achterbank klappen ook naar voren voor extra bagageruimte en een ‘skiluik’ in de neerklapbare armsteun maakt het mogelijk om bijzonder lange voorwerpen te laden.
Aandrijflijn is oude bekende
De elektrische aandrijflijn van de Citroën ë-C4 X is een oude bekende, en heeft een elektromotor die aandrijflijn levert 100 kW bij een maximum koppel van 260 Nm. Met het 50 kWh-accupakket zou de nieuwe Citroën naar verluidt een WLTP-actieradius van 360 kilometer moeten halen. Qua prestaties is de ë-C4 X geen topper. De 100 kW elektromotor biedt wat minder vermogen dan we tegenwoordig gewend zijn. De ë-C4 X moet in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u kunnen accelereren en heeft een topsnelheid van 150 km/u.
Aan de DC-snellader kun je de Citroën ë-C4 X opladen met een snelheid van 100 kW. Volgens Citroën kan de accu van de ë-C4 X in 30 minuten tot 80 procent worden gevuld. Opvallend is dat Citroën de ë-C4 X standaard met een 1-fase 7,4 kW boordlader levert. Een 11 kW AC-lader is optioneel.
Er zijn drie rijmodi beschikbaar – Eco, Normaal of Sport – die worden geactiveerd door een keuzeschakelaar op de middenconsole. De Eco-modus biedt de hoogste niveaus van efficiëntie, de Sport-modus biedt de hoogste niveaus van prestaties, terwijl de Normal-modus balanceert de twee.
Infotainment
Verder is de ë-C4 X uitgerust met de nieuwe MyCitroën Drive Plus infotainment-interface. Die introduceerde het Franse merk onlangs voor het eerst in het topmodel C5 X. Deze volgens Citroën “uiterst intuïtieve” interface heeft een 10″ HD-scherm en kan volledig worden gepersonaliseerd. Ook beschikt de nieuwe interface over natuurlijke spraakherkenning. De digitale assistent begrijpt volgens Citroën wat er wordt gezegd, beantwoordt vragen en voert spraakopdrachten uit. De natuurlijke spraakherkenning kan 20 talen verstaan en ook visuele feedback geven.
Ook zijn er een head-up display in kleur en een achteruitrijcamera, keyless entry, statische bochtverlichting en zijdelingse parkeersensoren.
Het systeem heeft vier USB-aansluitingen voor het opladen van een telefoon of tablet. Twee bevinden zich in de onderste middenconsole en twee achterin de middenconsole voor gemakkelijke toegang voor passagiers achterin. In beide gevallen is er ook een USB type A en een USB type C aansluiting.
Advanced Profile Management
Dankzij Advanced Profile Management kan het systeem tot acht profielen opslaan. Daarbij kan men elk profiel aan maximaal twee smartphones koppelen. Het systeem identificeert smartphone profielen draadloos wanneer ze de auto binnenkomen. Het systeem beschikt ook over Over-The-Air Map Updates via TomTom. Daarmee worden de navigatiekaarten gedurende drie jaar maandelijks automatisch gratis bijgewerkt.
MyCitroën-app
Er is ook een MyCitroën smartphone app. Die kan de laadtoestand en actuele actieradius van de ë-C4 X bekijken en het uitgestelde laden programmeren. Ook kan men via de app het interieur voorverwarmen of vooraf koelen.
Assistentiesystemen
De ë-C4 X kan (inclusief de opties) worden geleverd met 20 rijhulpsystemen waaronder: Active Safety Brake; Collision Risk Alert en Post Collision Safety Brake; Highway Driver Assist: Level 2 semi-autonome rijhulp, die adaptieve cruise control met stop-and-go en actieve rijstrookpositionering combineert; en adaptieve cruise control met stop-and-go. Ook is er dodehoekbewaking, actieve waarschuwing bij onbedoeld verlaten van de rijstrook, waarschuwing bij koffiepauze, attentiewaarschuwing voor de bestuurder, koplampen met intelligente lichtbundel en uitgebreide verkeersbordherkenning en -aanbeveling beschikbaar.